Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała kolejny krok w przygotowaniach do budowy nowej drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy trafiły już wnioski o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU), które określą ostateczny przebieg trasy oraz zasady jej realizacji – z uwzględnieniem ochrony przyrody, krajobrazu i komfortu mieszkańców okolicznych miejscowości.
Dwa województwa, dwa wnioski
Planowana S5 przebiega przez województwo warmińsko-mazurskie oraz kujawsko-pomorskie, dlatego dokumentacja została złożona do dwóch adekwatnych RDOŚ. Wnioski zawierają wskazanie najkorzystniejszych wariantów przebiegu drogi, przygotowanych w oparciu o analizę kryteriów środowiskowych, społecznych, technicznych i ekonomicznych.
W ramach postępowań administracyjnych mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi podczas konsultacji społecznych.
Jak ma wyglądać trasa?
Odcinek w województwie kujawsko-pomorskim – wariant W1A (39 km)
W tej części inwestycji planowane jest wykonanie dwujezdniowej trasy 2×2. Powstaną trzy węzły drogowe:
- Sarnowo – połączenie S5 z autostradą A1,
- Radzyń Chełmiński,
- Świecie nad Osą.
GDDKiA zapowiada budowę 42 obiektów inżynierskich, w tym 26 wiaduktów i mostów oraz 16 obiektów pełniących również funkcję przejść ekologicznych. Zaprojektowano także 42 przepusty i przejścia dla małych zwierząt.
Przy węźle Radzyń Chełmiński powstanie Obwód Utrzymania Drogi, a w okolicy Dębieńca – Miejsca Obsługi Podróżnych.
Odcinek w województwie warmińsko-mazurskim – wariant W4 (48,5 km)
Tu zaplanowano aż cztery węzły:
- Mierzyn,
- Biskupiec,
- Iława Południe,
- Franciszkowo.
Skala infrastruktury jest imponująca – projekt przewiduje 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów, trzy mosty i liczne przejścia dla zwierząt: 15 samodzielnych dla średnich i dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia). Ma to zapewnić zarówno ciągłość lokalnych dróg, jak i korytarzy ekologicznych.
Co dalej?
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych GDDKiA przystąpi do przygotowania Koncepcji programowej, czyli opracowania szczegółowych rozwiązań technicznych i badań gruntowo-wodnych. Dopiero ten etap umożliwi ogłoszenie przetargu na budowę.
Strategiczną trasą pojedziemy w 2033 roku
Cała planowana trasa będzie miała blisko 90 km długości i połączy S7 w Ostródzie z A1 w Grudziądzu, tworząc istotny korytarz transportowy na osi wschód–zachód. Inwestycja została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
Szacowany koszt realizacji to 6,8 mld zł.
Jeśli procedury środowiskowe i przetargi przebiegną sprawnie, kierowcy mają pojechać nową S5 około 2033 roku. Nowa droga znacząco skróci czas przejazdu między regionami oraz poprawi dostępność komunikacyjną Warmii, Mazur i Kujaw.
źródło: GDDKiA

12 godzin temu