To już pewne – połączenie kolejowe z Tychów do Bierunia Starego zostanie zmodernizowane! Ogromne dofinansowanie – ponad 423 miliony złotych – pozwoli tchnąć nowe życie w odcinek 2 dużego projektu kolejowego Orzesze – Oświęcim. Dla mieszkańców Śląska to konkretna zapowiedź zmian.
Tychy – Bieruń Stary z unijnym wsparciem
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy – Bieruń Stary” otrzymał:
- 296 737 296,77 zł z Funduszy Europejskich,
- oraz 127 mln zł z budżetu państwa.
Łączna kwota dofinansowania wynosi 423 910 423,97 zł. To wystarczy, by ruszyć z pracami na kluczowym odcinku linii kolejowej, która w przyszłości połączy Orzesze z Oświęcimiem przez Tychy i Bieruń.
Co się zmieni?
Zakres prac obejmuje modernizację torów, przystanków i stacji, poprawę bezpieczeństwa oraz przystosowanie linii do nowoczesnych standardów przewozów pasażerskich. Celem jest skrócenie czasu podróży, zwiększenie liczby połączeń i komfortu podróżnych.
Cały projekt w trzech etapach
Koncepcja linii kolejowej Orzesze – Oświęcim podzielona została na trzy odcinki:
- ODCINEK 1: Orzesze Jaśkowice – Tychy
- ODCINEK 2: Tychy – Bieruń Stary (ten właśnie dostał dofinansowanie)
- ODCINEK 3: Bieruń – Oświęcim (czeka na środki)
Ważna wiadomość: ODCINEK 1 trafił na listę rezerwową, jako jedyny projekt kolejowy z szansą na dofinansowanie w razie pojawienia się oszczędności.
Orzesze – Tychy już działa. Ale to dopiero początek
W czerwcu przywrócono regularne połączenia między Orzeszem Jaśkowicami a Tychami. To właśnie odcinek 1 całego projektu. Na trasie kursuje dziś:
- 14 par pociągów w dni robocze,
- 12 par w dni wolne.
Sześć projektów, 836 milionów złotych. Śląsk z potężnym wsparciem
Projekt Tychy – Bieruń Stary znalazł się wśród sześciu przedsięwzięć, które otrzymały dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Łączna pula środków to ponad 836 mln zł. Oprócz rewitalizacji Lini Tychy – Bieruń Stary środki trafią na:
- Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Wrocław Psie Pole –Wrocław Sołtysowic
- Modernizacja linii kolejowej nr 250 poprzez modernizację przystanków osobowych SKM oraz budowę infrastruktury mającej na celu ograniczenie poziomu hałasu” (skrócony tytuł: „Modernizacja linii kolejowej nr 250”)
- Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny -Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II
- Stworzenie i dostawa aplikacji oraz urządzeń wspomagających realizację sprzedaży zintegrowanej w oparciu o model OSDM i standard GTFS Real Time
- Zwiększenie bezpieczeństwa i dostępności przystanku kolejowego Warszawa Raków
Dla kogo ta inwestycja?
To ogromna szansa dla mieszkańców Tychów, Bierunia, Łazisk, Wyr i całego regionu. Usprawnienie transportu kolejowego to:
-
-
- szybszy dojazd do pracy i szkoły,
- realna alternatywa dla samochodu,
- rozwój lokalnych gmin,
- mniejsze korki i emisja spalin.
-
Wróci połączenie kolejowe Tychy – Bieruń Stary‼️Projekt PKP Polskie Linie Kolejowe SA pn. „Prace na linii kolejowej nr…
Opublikowany przez Macieja Gramatykę – prezydenta Tychowa Środa, 9 lipca 2025
Równolegle do rewitalizacji odcinka Tychy – Bieruń Stary, Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają projektowanie modernizacji linii Katowice Piotrowice – Tychy. To najważniejszy fragment większego przedsięwzięcia na trasie Będzin – Zebrzydowice, który połączy Górny Śląsk z południową granicą kraju. Efektem będzie m.in. gruntowna przebudowa stacji Tychy, gdzie powstanie nowe przejście pod torami z windami i schodami, a także nowy przystanek Tychy Mąkołowiec. W ramach inwestycji zaprojektowane zostaną dodatkowe tory, rozdzielające ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co pozwoli zwiększyć częstotliwość pociągów i skrócić czas podróży. Nowe wiadukty kolejowe i bezkolizyjne skrzyżowania powstaną m.in. przy ulicach Mąkołowskiej, Glinczańskiej i Damrota. Projekt o wartości 28 mln zł brutto ma być gotowy do końca 2027 roku, a prace budowlane mogą ruszyć w 2028 r. – o ile uda się pozyskać finansowanie.