Koleją do Bierunia Starego to już nie mrzonka! Ponad 423 mln zł na rewitalizację linii z Tychów

8 godzin temu

To już pewne – połączenie kolejowe z Tychów do Bierunia Starego zostanie zmodernizowane! Ogromne dofinansowanie – ponad 423 miliony złotych – pozwoli tchnąć nowe życie w odcinek 2 dużego projektu kolejowego Orzesze – Oświęcim. Dla mieszkańców Śląska to konkretna zapowiedź zmian.

Tychy – Bieruń Stary z unijnym wsparciem

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy – Bieruń Stary” otrzymał:

  • 296 737 296,77 zł z Funduszy Europejskich,
  • oraz 127 mln zł z budżetu państwa.

Łączna kwota dofinansowania wynosi 423 910 423,97 zł. To wystarczy, by ruszyć z pracami na kluczowym odcinku linii kolejowej, która w przyszłości połączy Orzesze z Oświęcimiem przez Tychy i Bieruń.

Co się zmieni?

Zakres prac obejmuje modernizację torów, przystanków i stacji, poprawę bezpieczeństwa oraz przystosowanie linii do nowoczesnych standardów przewozów pasażerskich. Celem jest skrócenie czasu podróży, zwiększenie liczby połączeń i komfortu podróżnych.

Cały projekt w trzech etapach

Koncepcja linii kolejowej Orzesze – Oświęcim podzielona została na trzy odcinki:

  • ODCINEK 1: Orzesze Jaśkowice – Tychy
  • ODCINEK 2: Tychy – Bieruń Stary (ten właśnie dostał dofinansowanie)
  • ODCINEK 3: Bieruń – Oświęcim (czeka na środki)

Ważna wiadomość: ODCINEK 1 trafił na listę rezerwową, jako jedyny projekt kolejowy z szansą na dofinansowanie w razie pojawienia się oszczędności.

Orzesze – Tychy już działa. Ale to dopiero początek

W czerwcu przywrócono regularne połączenia między Orzeszem Jaśkowicami a Tychami. To właśnie odcinek 1 całego projektu. Na trasie kursuje dziś:

  • 14 par pociągów w dni robocze,
  • 12 par w dni wolne.

Sześć projektów, 836 milionów złotych. Śląsk z potężnym wsparciem

Projekt Tychy – Bieruń Stary znalazł się wśród sześciu przedsięwzięć, które otrzymały dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Łączna pula środków to ponad 836 mln zł. Oprócz rewitalizacji Lini Tychy – Bieruń Stary środki trafią na:

  • Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Wrocław Psie Pole –Wrocław Sołtysowic
  • Modernizacja linii kolejowej nr 250 poprzez modernizację przystanków osobowych SKM oraz budowę infrastruktury mającej na celu ograniczenie poziomu hałasu” (skrócony tytuł: „Modernizacja linii kolejowej nr 250”)
  • Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny -Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II
  • Stworzenie i dostawa aplikacji oraz urządzeń wspomagających realizację sprzedaży zintegrowanej w oparciu o model OSDM i standard GTFS Real Time
  • Zwiększenie bezpieczeństwa i dostępności przystanku kolejowego Warszawa Raków

Dla kogo ta inwestycja?

To ogromna szansa dla mieszkańców Tychów, Bierunia, Łazisk, Wyr i całego regionu. Usprawnienie transportu kolejowego to:

      • szybszy dojazd do pracy i szkoły,
      • realna alternatywa dla samochodu,
      • rozwój lokalnych gmin,
      • mniejsze korki i emisja spalin.

Wróci połączenie kolejowe Tychy – Bieruń Stary‼️Projekt PKP Polskie Linie Kolejowe SA pn. „Prace na linii kolejowej nr…

Opublikowany przez Macieja Gramatykę – prezydenta Tychowa Środa, 9 lipca 2025

Równolegle do rewitalizacji odcinka Tychy – Bieruń Stary, Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają projektowanie modernizacji linii Katowice Piotrowice – Tychy. To najważniejszy fragment większego przedsięwzięcia na trasie Będzin – Zebrzydowice, który połączy Górny Śląsk z południową granicą kraju. Efektem będzie m.in. gruntowna przebudowa stacji Tychy, gdzie powstanie nowe przejście pod torami z windami i schodami, a także nowy przystanek Tychy Mąkołowiec. W ramach inwestycji zaprojektowane zostaną dodatkowe tory, rozdzielające ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co pozwoli zwiększyć częstotliwość pociągów i skrócić czas podróży. Nowe wiadukty kolejowe i bezkolizyjne skrzyżowania powstaną m.in. przy ulicach Mąkołowskiej, Glinczańskiej i Damrota. Projekt o wartości 28 mln zł brutto ma być gotowy do końca 2027 roku, a prace budowlane mogą ruszyć w 2028 r. – o ile uda się pozyskać finansowanie.

Idź do oryginalnego materiału