
Koleje Śląskie rozpoczęły eksploatację pierwszych nowych pociągów produkcji Newagu typu Impuls 2 – podali na poniedziałkowym briefingu przedstawiciele spółki i samorządu woj. śląskiego. Pojazdy te zostały zamówione przez KŚ w sierpniu 2023 r.
Czytaj również: Szukasz sklepu medycznego oraz wypożyczalni w Nowym Sączu? Sprawdź KAMED
W tamtym zamówieniu spółka zakontraktowała trzy czteroczłonowe składy, a w poniedziałek domówiła dwa kolejne – w ramach prawa opcji. Ponadto, samorząd woj. śląskiego zamówił w lutym 2024 r. u tego samego producenta 26 podobnych pociągów – 22 w zamówieniu podstawowym i cztery w prawie opcji.
Wszystkie te zakupy zwiększą do połowy 2027 r. flotę Kolei Śląskich o 31 pociągów, czyli około połowę, docelowo pozwalając na otwarcie nowych tras, uruchomienie nowych połączeń, a także zwiększenie częstotliwości kursów na niektórych liniach.
Jak zaznaczył w poniedziałek marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa, obecne zakupy taboru kolejowego to wielki wysiłek finansowy, ale też wielkie zaangażowanie środków europejskich. „Kupno tych pociągów bez dofinansowania Unii Europejskiej byłoby niemożliwe” – zastrzegł marszałek.
„Dzięki temu będziemy mieć nowoczesny, nowy tabor Kolei Śląskich. Wszystkich, którzy jeszcze nie podróżują Kolejami Śląskimi zachęcamy do tego” – podkreślił Saługa.
Wicemarszałek woj. śląskiego Grzegorz Boski przyznał, iż jako rowerzysta cieszy się z możliwości przewozu w nowych składach 10 rowerów. Zwrócił uwagę, iż w pociągach jest też strefa dla rodzin z dziećmi z grą edukacyjną ze śląskim motywem – wyzwanie ma polegać na odnalezieniu zaginionych klejnotów w tajemniczej kolejowej kopalni.
Prezes Newagu Zbigniew Konieczek potwierdził, iż jeszcze w tym roku firma dostarczy sześć pociągów z zamówienia urzędu marszałkowskiego. Odnosząc się do przypadającej w poniedziałek trzeciej rocznicy pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę, Konieczek zaakcentował wkład ukraińskich pracowników w pracę firmy.
Zamówienia przewoźnika – zarówno podstawowe, jak i poniedziałkowe, w ramach opcji – były możliwe dzięki dokapitalizowaniom spółki przez samorząd województwa – poinformował prezes KŚ Krzysztof Klimosz.
Koleje Śląskie zamówiły w sierpniu 2023 r. trzy pociągi 31WEbc z rodziny Impuls 2 (za 127,5 mln zł za zamówienie podstawowe ze świadczeniem usług serwisowych do wykonania pierwszej naprawy poziomu P4, czyli co 1 mln km, co osiem lat) z prawem opcji opiewającym w pełnym wymiarze na 112,9 mln zł brutto (co poza dwoma kolejnymi pociągami za 73,8 mln zł, obejmuje wydłużenie usług serwisowych do drugiej naprawy P4).
Osobne zamówienie złożył w lutym 2024 r. w Newagu samorząd woj. śląskiego, po przetargu obejmującym w zamówieniu podstawowym dostawy 22 czteroczłonowych pociągów (pierwszy najpóźniej do połowy 2026 r., a dalsze – po dwa w kolejnych miesiącach) i świadczenie usług serwisowych do końca 2035 r. Tu prawo opcji obejmuje dostawy ośmiu pociągów i przedłużenie usług serwisowych do drugiej naprawy P4 – do końca 2043 r.
Jedyna oferta Newagu opiewała na blisko 1,111 mld zł za dostawę pociągów (łączna cena ofertowa) oraz niespełna 458 mln zł za usługi serwisowe. W lutym 2024 r. woj. śląskie zamówiło ogółem 26 nowych pociągów (w tym od razu z czterema dodatkowymi w prawie opcji) oraz usługi serwisowe – łącznie za 1,3 mld zł. 645 mln zł wsparcia do zakupu pociągów zapewniają środki UE z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego; na kilkunastu liniach w regionie przewożą ok. 22 mln pasażerów rocznie. Tabor przewoźnika liczy w tej chwili ok. 60 pociągów, w tym kilka wynajętych z Kolei Mazowieckich czy Kolei Dolnośląskich. W najbliższym czasie KŚ zamierzają pozbyć się kilku parodziesięcioletnich, choć zmodernizowanych składów EN57 AKŚ, ewentualnie zachowując dwa z nich – po koniecznej naprawie P5 – jako rezerwę taborową.
Przewoźnik woj. śląskiego szacuje, iż w 2030 r. będzie potrzebował 119 pociągów. Bierze przy tym pod uwagę m.in. wstępne plany zakupu przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię 16 pociągów pod kątem tworzenia oferty Kolei Metropolitalnej – przy wsparciu środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
W poniedziałek KŚ podały, iż chcąc wykorzystać zainteresowanie dostawą nowych składów, wystawiły przejazd jednym z nich na tegoroczną aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Licytację wygrała poznańska firma Iris GmbH, zajmująca się produkcją czujników zliczających pasażerów (są one montowane m.in. w pociągach dla KŚ).
Koleje Śląskie zasygnalizowały miłośnikom kolei, iż nowe Impulsy 2, które w ostatnich dniach odbywały jazdy testowe bez pasażerów, m.in. na trasie do Wisły, od 24 lutego kursują na linii S7 Katowice – Racibórz i S71 Katowice – Bohumin. Pierwszy kurs wyruszył rozkładowo z Katowic do Bohumina w poniedziałek o godz. 10.31.
Źródło: PAP
Fot.: Newag