Kolejna ulica w Krakowie będzie jednokierunkowa

8 godzin temu

Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał wykonawcę modernizacji węzła tramwajowego „Piłsudskiego – Straszewskiego”. Za ponad 13,9 mln zł inwestycję zrealizuje konsorcjum firm Spaw-Tor i Progreg Budownictwo. W ramach prac zmieni się układ drogowo-torowy, powstanie peron wiedeński, torowisko zostanie przesunięte bliżej Plant, a po zakończeniu inwestycji ul. Straszewskiego stanie się jednokierunkowa. To już kolejna duża zmiana w centrum miasta – przypomnijmy, iż od 2027 roku jednokierunkowy ruch w stronę Wisły obowiązywać będzie także na ul. Starowiślnej.

Modernizacja obejmie dwa najważniejsze fragmenty śródmieścia: ul. Piłsudskiego – od przystanku „UJ–AST” do skrzyżowania ze Straszewskiego, oraz ul. Straszewskiego – od przejścia dla pieszych przy ul. Smoleńsk do ul. Piłsudskiego. Inwestycja przewiduje budowę peronu wiedeńskiego, przesunięcie torowiska w stronę Plant, wymianę szyn na prefabrykowane płyty betonowe, remont chodników i zjazdów, a także wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Wszystko zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi – teren znajduje się bowiem na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Nowy układ torowy złagodzi ciasne łuki, na których w przeszłości często dochodziło do kolizji i wykolejeń. Usprawnienie przejazdu tramwajów to jeden z głównych celów inwestycji. Zmodernizowany zostanie także fragment ul. Piłsudskiego, gdzie powstanie nowy, szerszy peron.

To nie koniec zmian. Przebudowie ulegnie również skrzyżowanie przy Collegium Novum – na odcinku od ul. Smoleńsk do ul. Piłsudskiego powstanie wspólny pas dla ruchu ogólnego i tramwajowego oraz wydzielony pas rowerowy o szerokości 1,5 metra. To rozwiązanie znane już z ul. Podwale i Dunajewskiego.

Po zakończeniu robót ul. Straszewskiego będzie jednokierunkowa. To element szerszego planu miasta, które sukcesywnie ogranicza ruch kołowy w ścisłym centrum, uprzywilejowując komunikację zbiorową, rowerową i pieszą.

Na czas prac obowiązywać będzie tymczasowa organizacja ruchu: całkowity zakaz wjazdu w strefę robót (z wyjątkiem dojazdu do posesji), zachowanie ciągów pieszych i objazdy wyznaczone przez ul. Zwierzyniecką i Retoryka. W odpowiedzi na oczekiwania przedsiębiorców, miasto wdroży „Pakt dla przedsiębiorców” – pakiet działań informacyjnych wspierających działalność firm w trakcie modernizacji.

W następnej kolejności ruszy modernizacja węzła przy ul. Karmelickiej i Teatrze Bagatela. Prace nie ograniczą się do wymiany torów – zmieni się cały układ, by tramwaje mogły sprawniej skręcać i jechać na wprost. Przebudowany zostanie także fragment ul. Karmelickiej do skrzyżowania z Garbarską – z nową nawierzchnią, chodnikami i zielenią. To ostatni nieodnowiony odcinek tej ulicy na trasie do Bronowic.

Przypomnijmy, ze przed nami modernizacja ul. Starowiślnej – jednej z głównych osi komunikacyjnych w śródmieściu. Prace mają ruszyć w 2026 roku i potrwają około półtora roku. Po ich zakończeniu Starowiślna również stanie się jednokierunkowa – ruch samochodowy będzie możliwy tylko w stronę Wisły.

Idź do oryginalnego materiału