We wtorek 18 lutego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom kolejne rondo w ramach rozbudowy DK45 Jełowa-Bierdzany. Chodzi o skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 463 i drogą powiatową w Bierdzanach. Zakończenie kolejnego etapu prac umożliwia otwarcie wszystkich wlotów na tym rondzie, w tym w kierunku Ozimka i Budkowic.
Prace na budowie
Przy obecnej pogodzie wykonawca realizuje roboty z uwzględnieniem reżimów technologicznych. Prowadzone są prace ziemne i brukarskie. realizowane są roboty na jezdniach dodatkowych, gdzie odcinkowo wykonano warstwy konstrukcyjne wraz z nawierzchnią bitumiczną. Na drogach dla pieszych i rowerów prowadzone są prace wykończeniowe wraz z montażem oznakowania pionowego. Wykonawca kontynuuje prace przy budowie kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego oraz oświetlenia drogowego.
Na kilku odcinkach oddanych do ruchu wykonano warstwy konstrukcyjne drogi, ułożono podbudowę bitumiczną wraz z warstwą wiążącą. Wykonawca jest w trakcie korekty łuku drogi na leśnym odcinku DK45 pomiędzy Jełową i Bierdzanami.
Zakończono również prace przy budowie ronda na skrzyżowaniu DK45 z DW494 w Bierdzanach (w kierunku Olesna). Kierowcy korzystają również ze skrzyżowania DK45 z DW461 (w kierunku Łubnian) w Jełowej, na którym wiosną wykonawca ułoży jeszcze ostatnią warstwę nawierzchni (ścieralną) oraz wykona oznakowanie pionowe i poziome. W najbliższym czasie rozpoczną się prace przy budowie ostatniego ronda w Jełowej, na skrzyżowaniu przy cmentarzu.
Zakres zadania
Kluczowym elementem realizowanej inwestycji jest wzmocnienie konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Poprawione zostaną warunki bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę trzech nowych rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej oraz z DW494 w kierunku Olesna, a także przebudowę ronda na skrzyżowaniu z DW463 w Bierdzanach.
Ponadto inwestycja obejmuje także budowę dróg dla pieszych i rowerów oraz dodatkowych jezdni do obsługi przyległego terenu. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów.
Korzyści wynikające z budowy
Poprzez poszerzenie pasów ruchu, ale także korektę łuków poziomych i pionowych, zwiększymy bezpieczeństwo kierowców podróżujących DK45. Z kolei poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli rowerzystów i pieszych, osiągniemy poprzez budowę dróg dla pieszych i rowerów oraz dodatkowej jezdni. Realizacja zadania wpłynie także na podniesienie komfortu jazdy kierowców poprzez wzrost płynności ruchu i poprawę przepustowości na tej trasie.
Wykonawcą zadania za kwotę prawie 106 mln zł jest firma Duna Polska (wcześniej Mota-Engil Central Europe), która zakończy prace w II połowie 2025 r.
*- Informacja i zdjęcia: GDDKiA Opole.



