Modernizacja linii kolejowej nr 241 i budowa torów Koronowo-Stronno. Urząd Marszałkowski zapowiada spotkania

1 tydzień temu

Wracamy do sprawy modernizacji linii kolejowej nr 241 Tuchola-Koronowo i budowę brakującego odcinka torów z Koronowa do Stronna. Urząd Marszałkowski zapowiada spotkania z samorządowcami.

Na trasie Tuchola-Koronowo nie jeżdżą już pociągi. Dawniej kursowały zarówno towarowe jak i pasażerskie. Od 100 lat trwa także batalia o wydłużenie linii z Koronowa do Stronna tak, aby uzyskać bezpośrednie połączenie do Bydgoszczy. Swoje apele w tej sprawie wystosowały ostatnio do marszałka województwa radni z Kęsowa, Koronowa i Dobrcza. Niestety trwa spychologia, kto miałby zająć się przeprowadzeniem inwestycji.

– Do dnia dzisiejszego nie wpłynęła odpowiedź do biura Rady Gminy z Urzędu Marszałkowskiego, nie wystosowano ponaglenia – wyjaśnia nam Wioletta Wandzińska z Urzędu Gminy w Kęsowie.

Pracownicy urzędu dostarczyli naszej redakcji odpowiedź udzieloną przez Ministerstwo Infrastruktury. – W dokumencie wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej, opracowanym przez Spółkę PKP PLK pn.„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”, w ramach projektów regionalnych został ujęty projekt dotyczący województwa kujawsko-pomorskiego pn. „Stworzenie ciągu Bydgoszcz – Koronowo – Tuchola/Więcbork” – przekazał w piśmie Przemysław Sierpień – zastępca dyrektora Departamentu Kolejnictwa przy Ministerstwie Infrastruktury. – Niemniej z uwagi na brak zapewnienia finansowania projekt nie został ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). PKP PLK S.A. w tej chwili nie prowadzi prac studialnych w tym zakresie. Należy podkreślić, iż dla uruchomienia projektu polegającego na utworzeniu połączenia pomiędzy liniami kolejowymi nr 241 i nr 201, konieczne byłoby zapewnienie źródła finansowania oraz deklaracja Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego odnośnie prowadzenia przewozów regionalnych na utworzonej infrastrukturze. Ministerstwo Infrastruktury wielokrotnie wskazywało na konieczność ujęcia projektów o charakterze regionalnym w poszczególnych projektach programów Fundusze Europejskie dla regionów 2021-2027, na etapie opiniowania tych dokumentów na poziomie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zasadne jest rozważenie ujęcia wskazanego w wystąpieniu projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027, co jest uzależnione od decyzji Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Działania podejmowane przez inne województwa wskazują na możliwość finansowania liniowej infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A. ze środków programów regionalnych. Należy podkreślić, iż działania związane z realizacją inwestycji kolejowych powinny uwzględniać jak najlepsze dopasowanie środka transportu do potrzeb danego regionu, połączeń komunikacyjnych i potoków pasażerskich, przy racjonalnym wydatkowaniu środków publicznych. Mając powyższe na uwadze, rozwiązaniem wykluczenia transportowego dla małych i średnich miejscowości (dla których połączenia kolejowe sa ekonomicznie nieuzasadnione) jest uruchomienie z dużą częstotliwością komunikacji autobusowej – dodaje Przemysław Sierpień.

O sprawę zapytaliśmy także w Urzędzie Marszałkowskim. – W sprawie obsługi tej części województwa transportem publicznym jeszcze w sierpniu odbędzie się w Urzędzie Marszałkowskim spotkanie z zainteresowanymi samorządami lokalnymi – przekazał nam Wiktor Plesiński, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim.

Idź do oryginalnego materiału