Aż 21 elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro dołączy do floty MPK. Będą niskopodłogowe, klimatyzowane i z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo.
– Jesteśmy konsekwentni w zmienianiu oblicza MPK. Od siedmiu lat na ulicach Wrocławia pojawiają się nowe pojazdy. Z obranego kursu nie schodzimy. Dokładnie miesiąc temu podpisaliśmy umowę na siedem nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12. Teraz dochodzi kolejnych 21 autobusów Mercedes-Benz eCitaro – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Pojazdy eCitaro wrocławianie już znają, bo jeżdżą na w pełni zelektryfikowanej linii K. Oprócz zakupu samych autobusów umowa obejmuje budowę infrastruktury ładowania. Nowe stanowiska pojawią się w zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej oraz przy wrocławskim lotnisku. Poza tym 63 kierowców i 39 pracowników technicznych przewoźnika zostanie przeszkolonych z obsługi autobusów i infrastruktury ładowania, dzięki czemu nowe pojazdy mają być eksploatowane efektywnie i bezpiecznie. Koszt tej inwestycji to ponad 87 milionów złotych, z czego ponad 78 milionów zostanie pokryte z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ze środków z KPO.
– To jedno z większych dofinansowań, jakie MPK Wrocław pozyskało w ostatnich latach dla rozwoju floty autobusowej – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
W ciągu nieco ponad dwóch lat fundusze pozyskane przez Wrocław na rozwój komunikacji miejskiej wyniosły ponad 600 mln zł i jest to kwota niespotykana w skali kraju. Pierwsze dostawy nowych autobusów mają dotrzeć do Wrocławia w ciągu 18 miesięcy. Przegubowe 18-metrowe pojazdy zmieszczą do 116 pasażerów, a 12-metrowe solo do 76 osób. Autobusy są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, z przestrzenią dla wózków, szerokimi drzwiami, pętlą indukcyjną z możliwością nadawania komunikatów bezpośrednio do aparatu słuchowego i nowoczesnym, czytelnym systemem informacji pasażerskiej. – Pojazdy te są wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspierają kierowców a czasem reagują za nich. To m.in. system, który monitoruje przestrzeń przed autobusem dzięki radarom i kamerom sprawdza ją na odległości około 250 m. System ostrzeże kierowcę, gdy przed autobus wybiegnie pieszy, wyjedzie rowerzysta lub gdy na torze jazdy pojawi się coś niespodziewanego. jeżeli kierowca nie zareaguje, sam zainicjuje hamowanie – wymienia Mirosława Rudzka, prezes zarządu Daimler Buses Polska.
Ten zakup, to kolejny krok miasta Wrocław w wymianę i modernizację taboru. Od początku 2019 do początku 2025 r. na nowe autobusy i tramwaje oraz unowocześnienie pojazdów jeżdżących po ulicach miasta MPK wydało ponad 1,7 mld zł.