NCT w Irlandii ze zmianą – korzysta większość kierowców

2 godzin temu

Dla kierowców w Irlandii wprowadzono zmiany, które mają uprościć procedury badania technicznego NCT i zmniejszyć wpływ całego procesu na środowisko.

Wielu kierowców w Irlandii traktuje NCT jako uciążliwy obowiązek, który trzeba spełnić, by legalnie poruszać się po drogach. Latem tego roku wprowadzono jednak istotne zmiany, które mają uprościć procedury i zmniejszyć wpływ całego procesu na środowisko.

NCT w Irlandii

Od kilku miesięcy jest możliwość otrzymania raportu z badania technicznego pojazdu (VIR) w formie cyfrowej, wysłanego bezpośrednio na adres e-mail. Dotyczy to samochodów, które zaliczyły przegląd – dla tych przypadków drukowana wersja raportu nie będzie już automatycznie wydawana, jeżeli kierowca wybierze opcję cyfrową.

To rozwiązanie obowiązuje od połowy lipca 2025 roku i spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem – ponad 80% kierowców zdecydowało się na e-mail, doceniając szybkość, wygodę i ekologiczny charakter tej formy komunikacji.

Raport VIR zawiera szczegółowy opis stanu technicznego pojazdu, wykrytych usterek oraz potwierdzenie, czy samochód zaliczył przegląd. Wersja cyfrowa ma pełną moc prawną i może być wykorzystywana przy ubezpieczeniu, sprzedaży pojazdu czy w innych formalnościach.

Jeśli jednak pojazd nie przejdzie przeglądu, raport wciąż będzie wydawany w wersji papierowej, ponieważ inspektorzy potrzebują go, by omówić wykryte problemy bezpośrednio z właścicielem pojazdu.

Przegląd samochodu w Irlandii

Zmiana formy raportów to także istotny krok w kierunku ochrony środowiska. Według szacunków, ograniczenie drukowania raportów pozwoli zaoszczędzić ponad 1,5 miliona arkuszy papieru rocznie.

Nowy, wygodniejszy system raportowania nie zmienia jednego – samochód musi przejść badanie techniczne bez usterek. W przeciwnym razie konieczna będzie poprawka i ponowna wizyta. Kierowcom zwraca się uwagę na:

  • Opony – muszą mieć jednolitą wielkość i kształt, bez pęknięć, wybrzuszeń czy przecięć. Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm – dla bezpieczeństwa zaleca się 4 mm lub więcej. Należy sprawdzać ciśnienie i dopasowanie opon parami (przód i tył).
  • Oświetlenie – wszystkie światła powinny być sprawne i bez uszkodzeń. Reflektory muszą być prawidłowo ustawione i równo świecić.
  • Zawieszenie – nie może być żadnych dysproporcji. Różnica powyżej 30% między lewą a prawą stroną zawieszenia oznacza automatyczną porażkę. Należy uważać też na wycieki, rdzę i uszkodzenia.
  • Hamulce – Zużyte klocki, nieszczelności, pęknięcia w przewodach – to typowe przyczyny niezaliczenia badania. Warto kontrolować układ hamulcowy przynajmniej dwa razy w roku.

Inspektorzy NCT zwracają też uwagę na kwestię czystości pojazdu. Brudny samochód, zwłaszcza podwozie, może uniemożliwić wykonanie badania technicznego. Dlatego przed przeglądem warto jest umyć podwozie i karoserię, posprzątać wnętrze i upewnić się, iż wszystkie elementy są łatwo dostępne.

Idź do oryginalnego materiału