O budowie Trasy Tysiąclecia mówi się od końca lat 60. XX wieku. Co kilka lat w przestrzeni publicznej pojawiała się informacja, która brzmiała jak wyliczanka… będzie, nie będzie, będzie, nie będzie. Może jednak będzie, bo 26 czerwca br. podczas sesji Rady Warszawy zostały przyznane środki finansowe w wysokości 31,5 mln zł na jej budowę.
Powstanie Trasy znalazło się także w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Inwestycja ma być zsynchronizowana z planami PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z modernizacją prawobrzeżnego odcinka linii średnicowej. Dzięki skoordynowaniu prac powstanie tunel pod Dworcem Wschodnim łączący ulice Kijowską i Żupniczą. Warto przypomnieć, iż początek tunelu wydrążono za czasów PRL-u. Tunel przy dworcu nie będzie jedynym przekopem. Niecały kilometr dalej (na wysokości ulic Chodakowskiej i Objazdowej) pojawi się dodatkowy tunel dla pieszych i rowerzystów.
Koncepcja uwzględnia wąskie jezdnie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, pas przeznaczony na linie tramwajową (zachodnia część tunelu od strony peronów), dwie jednokierunkowe drogi rowerowe oraz obustronne chodniki.
O trasie łączącej Pragę-Północ z Pragą-Południe (oczywiście wg ówczesnego nazewnictwa) mówił Prezydent Stefan Starzyński. Trasa miała przebiegać przez dwie linie kolejowe, Park Skaryszewski, kilka osiedli i zabytkowy Kamionek.
Wg planów sprzed dwóch lat, w tunelu miały pojawić się przystanki dla osób przesiadających się do pociągów. Tramwaje miałyby zawracać na terenie obecnej pętli przy Kijowskiej. w tej chwili wiadomo, iż koncepcja organizacji ruchu ma być weryfikowana, a koordynacją przygotowań ma się zająć Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Są pierwsze komentarze mieszkańców dotyczące budowy trasy.
– Trasa Tysiąclecia to będzie budowana tysiąc lat? – O te rozwiązania Rada Dzielnicy wnosiła już w 2001 r. – Pora umierać. – Wreszcie będzie przejazd łączący obie Pragi. – W końcu coś dobrego. Nie uwierzę jak nie zobaczę, iż budują.
Kiedy rozpoczną się prace?
PKP PLK do końca 2025 r. ma ogłosić przetarg na remont Dworca Wschodniego z przylegającymi odcinkami linii średnicowej. Prace mają się zacząć na przełomie 2026/2027 i potrwają do 3 lat. W 2026 r. na prace ma być przeznaczonych 400 tys. zł.
W latach 2028-29 wydatki będą większe, odpowiednio 14,5 i 15,5 mln zł. W tych latach ma być realizowana inwestycja PKP PLK.
/JP/
Foto: wikipedia.org / domena publiczna; Tomasz Kucharski, burmistrz UD Praga-Południe (tablica)
Lokalny Portal Informacyjny w Warszawie
gazeta Mieszkaniec