Nowe autobusy na ulicach Wrocławia i aglomeracji. To także ich debiut w Polsce.

3 godzin temu
Zdjęcie: autobus sor wroclaw


Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy marki SOR wyjechały na ulice Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. To ich debiut nie tylko w stolicy Dolnego Śląska, ale i w Polsce.

Nowe autobusy czeskiej marki SOR obsługują linie jeżdżące na Psie Pole. To linie 121 i 131.

Po tym, jak dwa miesiące przed terminem udało się otworzyć Trasę Autobusową na Jagodno i zmieniono trasę kilku linii, wydłużając je, nagle okazało się, iż we Wrocławiu brakuje ośmiu autobusów przegubowych. Na gwałtownie zorganizował je operator „Kłosok”. To dlatego pasażerowie dziwili się, iż jadą do centrum Wrocławia autobusami w barwach pojazdów z Górnego Śląska. Już wtedy miasto zapowiedziało, iż taka sytuacja będzie przez tydzień i do miasta trafią fabrycznie nowe autobusy. I tak się stało.

Pojazdy SOR wyjechały właśnie na linie 121 i 131. Testujemy je, docelowo rozszerzymy w nich jeszcze pulę rozwiązań dla osób ze specjalnymi potrzebami – mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.

SOR-y są niskopodłogowe, klimatyzowane z silnikami spełniającymi najwyższą normę emisji spalin (Euro 6D) przy każdym siedzeniu zamontowane są gniazda USB – jest ich tyle, ile siedzeń. W autobusach są też czujniki dymu i system przyklęku, który pozwala na obniżenie autobusu po stronie drzwi tak, aby pasażerom łatwiej się wsiadało. Wyznaczono w nich cztery miejsca na wózki dziecięce/trzy dla niepełnosprawnych, i miejsce dla psa przewodnika. Wyposażone są także w liczne systemy wspomagające pracę kierowcy, np. system wykrywający osoby w martwym polu, system wykrywający zmęczenie kierowcy, asystent hamowania.

We „wrocławskiej” wersji autobusów zastosowano różne – także zupełnie nowe – rozwiązania dedykowane osobom z niepełnosprawnościami.

Np. część miejsc wyróżniona jest kolorem żółtym – to te, do których łatwiej dotrzeć osobom z niepełnosprawnościami – są one dostępne z poziomu niskiej podłogi. Poręcze przy drzwiach mają inną strukturę od pozostałych – tak by łatwo mogły je rozpoznać osoby niewidome i niedowidzące. Autobusy mają trzy miejsca dedykowane osobom poruszającym się na wózkach. Wózek można przypiąć na nich z obu stron. Jest także dodatkowe miejsce dla osoby z psem asystującym – wymienia Dawid Barabasz – zastępca dyrektora WTR we Wrocławiu.

Usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami ma być jeszcze więcej.

Docelowo flota Kłosoka – w myśl umowy z miastem – ma mieć 46 autobusów SOR – w tym 16 przegubowych, 23 krótkie, 7 krótkich elektrycznych. w tej chwili operator z tej puli ma już 16 przegubowych pojazdów, na liniach jeździ już 10 – czyli wszystkie autobusy obsługujące linie 121 i 131 są nowe.

W sumie 2 sierpnia na linie miejskie i aglomeracyjne obsługiwane przez operatorów innych niż MPK wyjedzie niemal 70 nowych autobusów – oprócz SOR-ów będą to jeszcze Mercedesy.

Foto: mat. prasowe

Idź do oryginalnego materiału