Od 1. kwietnia br. w komunikacje miejska w Tarnobrzegu obsługiwać będzie nowy przewoźnik – firma PKS Tarnobrzeg. Od 2013 roku usługę ta świadczyła firma Polkar, która przegrała ogłoszony w 2024 roku przetarg.
Umowa z PKS została podpisana 31. stycznia br. – Świadczenie usług rozpoczyna się dwa miesiące od dnia podpisania umowy, czyli od 1. kwietnia br. do 31 marca 2027 – wyjaśnia prezydent miasta Łukasz Nowak.
Zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia kryteriami, jakim kierowało się miasto przy wyborze oferty najkorzystniejszej były: cena brutto wykonania zamówienia 60%, ( Konsorcjum – 57,89 pkt, PKS – 60 pkt), pojazdy z klimatyzacją 20% (obie oferty po 20 pkt), ilość punktów sprzedaży biletów 20% (obie oferty po 20 pkt).
– Wartość umowy to ponad 5 mln 600 tys. zł, co stanowi 5,35 zł za jeden wozokilometr. Szacowana liczba wozokilometrów w okresie 24 miesięcy to 1 mln 49 tys.695 km – dodaje Nowak.
Dochód ze sprzedaży biletów w 2023 roku kształtował się w następujący sposób: Bilety jednorazowe: 218 916,00 zł brutto. Bilety miesięczne: 68 388,96 zł brutto.
PRZETARG NA DWA LATA
Postępowanie przetargowe ogłoszone zostało na dwa lata. Tak krótki czas wynika z kontynuacji działań zapoczątkowanych jeszcze w minionej kadencji samorządu, tj. zakupu przez miasto nowego taboru – 9 niskoemisyjnych autobusów CNG oraz 8 autobusów bezemisyjnych, w ramach dofinansowania z Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.
W 2008 roku Tarnobrzeg sprywatyzował miejską komunikację – 60 proc. udziałów w Przedsiębiorstwie Miejskiej Komunikacji Samochodowej za 423 tys. zł kupił PKS Tarnobrzeg.
Z kolei w 2013 roku, Rada Miasta Tarnobrzega wyraziła zgodę na zawarcie umowy na sprzedaż 920 udziałów Miasta Tarnobrzeg w Przedsiębiorstwie Miejskiej Komunikacji Samochodowej Sp. z o. o. w Tarnobrzegu za kwotę 541.881 złotych (słownie: pięćset czterdzieści jeden tysięcy osiemset osiemdziesiąt jeden złotych), stanowiących 30,89 % kapitału zakładowego Spółki.
TEMPERATURA GWARANTUJĄCA KOMFORT PODROŻY
Zgodnie z treścią podpisanej umowy, PKS zobowiązany jest do cyt:
1. ogrzewania pojazdów podczas jazdy i na postoju o ile temperatura powietrza na zewnątrz jest poniżej +10o i utrzymywania w pojeździe optymalnej temperatury zapewniającej komfort podróży.
2. Wykonawca zobowiązany jest do włączenie klimatyzacji i utrzymywania temperatury wewnątrz pojazdu w zależności od wysokości temperatury na zewnątrz, zgodnie z tabelą:
Temperatura na zewnątrz |
Temperatura wewnątrz |
22,1÷26°C |
22ą1°C |
26,1÷29,9°C |
obniżona o 4ą1°C |
30÷34,9°C |
obniżona o 5ą1°C |
≥35°C |
obniżona o 6ą1°C |
3. o ile pojazd nie jest wyposażony w klimatyzację Wykonawca obowiązany jest do przewietrzania pojazdu w czasie jazdy dzięki otwartych wywietrzników dachowych i otwartych okien bez względu na umieszczone powierzchnie reklamowe na boku autobusu.
KARY ZA NIEDOTRZYMANIE WARUNKÓW UMOWY
W umowie podpisanej z PKS Tarnobrzeg znajduje się wykaz kar umownych, wynikających z niedotrzymania warunków umowy. Jest to również informacja dla podróżnych, jakiej jakości usług powinni wymagać od przewoźnika.
1. Za nie świadczenie usług bądź za niżej wymienione uchybienia co do zasad świadczenia usług lub parametrów jakościowych i techniczno-użytkowych świadczonych usług, Zamawiający nałoży na Wykonawcę kary umowne, w następującej wysokości:
1) za nie świadczenie usług lub odstąpienia od umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy – 200% kwoty równej iloczynowi liczby niezrealizowanych wozokilometrów i ceny brutto jednego wozokilometra,
2) za realizowanie przewozów pojazdem niesprawnym pod względem techniczno-eksploatacyjnym – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
3) za każdy przypadek realizacji zamówienia pojazdem niezgodnym z wymaganiami technicznymi opisanymi w SIWZ – 500 zł za każdy kurs
4) za realizowanie przewozów pojazdem brudnym lub nieestetycznym pod innym względem (np. uszkodzona tapicerka, porysowane szyby lub inne elementy pojazdu, nieestetyczne reklamy zewnętrzne, graffiti, uszkodzone nadwozie pojazdu: pogięte, porysowane, z odpadającym lakierem, itp.) – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy za jeden pojazd (kompleksowa ocena stanu estetycznego pojazdów następuje komisyjnie z przedstawicielem Wykonawcy),
5) za nie usunięcie z przedziału pasażerskiego pojazdu papierów i większych śmieci, a w okresie zimowym błota pośniegowego, na przystankach końcowych, na których pozwala na to czas postoju nie udostępnionego pasażerom, – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy za jeden pojazd,
6) za niezatrzymanie się na obowiązującym przystanku (stałym w każdym przypadku oraz na przystanku warunkowym, w przypadku żądania przez pasażera zatrzymania pojazdu) lub za samowolną zmianę trasy, która skutkowałaby ominięciem przystanku – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
7) za zatrzymanie pojazdu poza obrębem przystanku lub na przystanku nieujętym w rozkładzie jazdy, w celu umożliwienia opuszczenia lub wejścia do pojazdu pasażerów (z wyłączeniem sytuacji nadzwyczajnych: wypadków, awarii pojazdów, zatarasowania dróg, poleceń osób kierujących ruchem itp.) –25-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
8) za nie otwarcie na przystanku wszystkich drzwi, którymi zamierzają wyjść lub wejść pasażerowie (z wyjątkiem sytuacji, w której kierowca pozostawia wybrane drzwi zamknięte ze względów bezpieczeństwa) – 30-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
9) za zatrzymanie pojazdu w takiej odległości od krawężnika przystanku, która uniemożliwia wejście do pojazdu bezpośrednio z poziomu chodnika (z wyjątkiem sytuacji, kiedy prawidłowe podjechanie do krawężnika jest niemożliwe z uwagi na jego wysokość, ukształtowanie zatoki, lub inne przeszkody, np. zaparkowane pojazdy, stojące osoby) – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
10) za przyspieszenie w stosunku do rozkładu jazdy:
a) powyżej 1 minuty w odjeździe z przystanku początkowego 30-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego ważnego na liniach zwykłych według obowiązującej taryfy,
11) za zawinione opóźnienie powyżej 5 minut w odjeździe z przystanku – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
12) za brak ujednoliconego ubioru kierowcy – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
13) za jazdę z otwartymi drzwiami – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
14) za palenie tytoniu przez kierowcę w pojeździe, – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
15) za długotrwałe prowadzenie przez kierowcę podczas pracy na linii rozmów z innymi osobami bezpośrednio lub przez telefon komórkowy (za wyjątkiem postojów wyrównawczych) – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
16) za nie włączenie po zmroku lub w warunkach niedostatecznej widoczności pełnego oświetlenia dla pasażerów, nie obejmującego przedniej prawej lampy w przedziale dla pasażerów, a podczas jazdy po drogach i ulicach nieoświetlonych nie obejmującego również przedniej części wnętrza pojazdu – 30-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
17) za brak pełnej informacji liniowej lub za nieprawidłową bądź nieczytelną informację liniową – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
18) za brak numeru ewidencyjnego pojazdu lub logo organizatora przewozów w wyznaczonych miejscach lub za nieczytelne, względnie niewłaściwe numery ewidencyjne lub logo – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
19) za brak w wyznaczonych miejscach ogłoszeń taryfowych, porządkowych i innych informacji Zamawiającego oraz ogłoszeń przekazanych do ekspozycji przez Zamawiającego – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
20) za zamalowywanie, wyklejanie lub zasłanianie szyb z prawej strony pojazdu, w tym szyb bocznych w kabinie kierowcy, poza sytuacjami uzgodnionymi z Zamawiającym – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
21) za brak sprawnego kasownika biletów papierowych – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,,
22) za nie prowadzenie sprzedaży biletów w autobusie – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
23) za nie respektowanie przez Wykonawcę praw pasażerów wynikających z postanowień uchwał Rady Miasta Tarnobrzeg w sprawie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu – 50-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
24) za udokumentowany brak kultury obsługi pasażerów przez personel Wykonawcy lub aroganckie zachowanie się wobec osób kontrolujących (upoważnionych pracowników Zamawiającego lub osób upoważnionych przez Zamawiającego) – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
25) za opóźnienie w załatwianiu skarg pasażerów dotyczących Wykonawcy – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego za każdy dzień opóźnienia według obowiązującej taryfy,
26) za nie umieszczenie rozkładu jazdy, w terminie jednego dnia roboczego od zgłoszenia jego braku lub nieczytelności na przystanku – 100-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy,
27) za umieszczenie na przystanku rozkładu jazdy, który nie zawierałby pełnej informacji o przebiegu tras poszczególnych linii i godzinach odjazdów – 25-krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy.
28) Za nie ogrzewanie pojazdu podczas jazdy i na postoju o ile temperatura powietrza na zewnątrz jest poniżej +10o C -100 – krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy.
29) Za nie włączenie klimatyzacji, (jeżeli pojazd wyposażony) o ile temperatura powietrza na zewnętrz jest wyższa niż 25ºC i na utrzymywanie wewnątrz temperatury 22ºC 100 – krotność ceny biletu jednorazowego papierowego według obowiązującej taryfy.
30) za oddelegowanie do wykonywania przedmiotu zamówienia osób nie zatrudnionych na podstawie umowy o pracę – w wysokości 1000 zł za każdy stwierdzony przypadek (kara może być nakładana wielokrotnie wobec ten samej osoby, o ile zamawiający podczas kontroli stwierdzi, iż nie jest ona zatrudniona na umowę o pracę);
31) za oddelegowanie do wykonywania przedmiotu zamówienia osób niewskazanych w wykazie o którym mowa w § 19 ust. 5 – w wysokości 1000 zł za każdy stwierdzony przypadek (kara może być nakładana wielokrotnie wobec ten samej osoby, o ile zamawiający podczas kontroli stwierdzi, iż nie jest ona wskazana w wykazie) – dotyczy to także osób zatrudnionych przez podwykonawców;