Kierowcy, rowerzyści i piesi korzystają już z nowego wiaduktu drogowego w Sterławkach Wielkich. Obiekt zastąpił przejazd kolejowo – drogowy, tym samym podnosząc poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniu drogi z torami.
Wiadukt powstał w ramach modernizacji linii kolejowej nr 38 między Giżyckiem a Korszami. Wartość inwestycji, na którą Polskie Linie Kolejowe S.A. pozyskały środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, wynosi 876 mln zł netto.
W Sterławkach Wielkich już nie trzeba czekać przed rogatkami. Otwarty został ruch na nowym wiadukcie drogowym, który zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 592 Bartoszyce – Giżycko i linii kolejowej nr 38 Białystok – Głomno.
– Nowy obiekt liczy 40 metrów długości. Powstał w sąsiedztwie stacji Sterławki Wielkie. Ma dwa pasu ruchu o łącznej szerokości 7 metrów oraz chodnik. Wraz z dwupoziomowym skrzyżowaniem zbudowano 1,25 km dróg dojazdowych. Bezkolizyjne skrzyżowanie podniosło poziom bezpieczeństwa na styku drogi i torów oraz usprawniło ruch – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wiadukt to element większej całości, czyli modernizacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze. Na szlaku Giżycko – Korsze, po wzmocnieniu podłoża na całym odcinku, trwa budowa nowego toru. Tor został już zmontowany i wyregulowany na odcinkach Korsze – Tołkiny oraz Giżycko – Sterławki Wielkie. Rozpoczęto montaż toru od stacji Sterławki Wielkie w stronę stacji Kętrzyn.
Na modernizowanych stacjach i przystankach (Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny, Korsze) gotowe są konstrukcje peronów. Przebudowano również sieci wodociągowe, elektroenergetyczne oraz sanitarne.
– Planujemy zakończyć wszystkie prace na odcinku Giżycko – Korsze w połowie 2026 r., a udostępnić odcinek przewoźnikom w marcu 2026 r. Biorąc pod uwagę obecny postęp prac oraz zakładając utrzymanie dobrego tempa realizacji robót, niewykluczonym jest udostępnienie infrastruktury już w grudniu br. Terminy dotyczą udostępnienia linii dla ruchu trakcją spalinową. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego – dodaje Przemysław Zieliński.
Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).
– Dodajmy, iż 18 czerwca br. pociągi wróciły odcinek linii nr 38 między Ełkiem a Giżyckiem, gdzie prowadzone są ostatnie prace. Wartość robót na tym odcinku wynosi 649 mln zł netto (798 mln zł brutto), w tym dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (499 mln zł netto) – mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociągi pasażerskie na trasie Ełk – Giżycko – Korsze, po pozyskaniu wymaganych pozwoleń w zakresie podsystemu „Energia”, pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją, czyli z prędkością do 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas jazdy koleją z Ełku do Olsztyna o około 50 minut (czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godzin). Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.
Elektryfikacja mazurskiej trasy zapewni szybszy czas przejazdu, zmniejszy oddziaływanie kolei na otoczenie i poprawi przepustowość. Pozwoli to przewoźnikom na przygotowanie atrakcyjniejszej oferty dla podróżnych.
(PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.)