Obwodnica Brzegu w sądzie – wójt Pulit mówi o politycznych naciskach i naruszeniu prawa

3 godzin temu

Spór o przebieg obwodnicy Brzegu wchodzi w decydującą fazę. Wójt gminy Skarbimierz złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, zarzucając naruszenie prawa, polityczne naciski i pominięcie potrzeb mieszkańców. W tle – dodatkowe 41 mln zł kosztów i oskarżenia o „wielką aferę finansową”.

Budowa obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39, która od lat dzieli mieszkańców i samorządy w powiecie brzeskim, ponownie staje się przedmiotem głośnej dyskusji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje, iż proces przygotowawczy prowadzony był zgodnie z prawem i z udziałem mieszkańców na różnych etapach. Podkreśla także, iż w projekcie uwzględniono część lokalnych postulatów, jednak wybrany wariant 1D jest – jej zdaniem – optymalny pod względem technicznym i środowiskowym.

Wójt: „To wielka afera finansowa


W swoim komentarzu wójt gminy Skarbimierz wylicza, iż koszt wybranego wariantu 1D jest o 41 mln 777 tys. zł wyższy od wariantu 2B. – „Dyrekcja próbuje umniejszyć tę różnicę, mówiąc o 34,5 mln, ale choćby w takiej kwocie to przez cały czas jest wielka afera finansowa” – podkreśla.

Według wójta, ocena środowiskowa, dzięki której wybrano wariant 1D, została przeprowadzona w sposób budzący poważne wątpliwości. – „Wyższa punktacja dla trasy w terenie zamieszkałym niż w terenie niezamieszkałym to ewidentne nadużycie” – czytamy w jego piśmie.

Dodaje, iż obecny przebieg pomija bezpośrednie połączenie Skarbimierza-Osiedla z obwodnicą, co jego zdaniem jest „niedorzeczne”, bo właśnie takie włączenie mogłoby znacząco odciążyć ruch w Brzegu i ograniczyć korki na drogach krajowych nr 39 i 94.

Skarga do sądu: polityczne naciski, błędy proceduralne i brak konsultacji


Wojna o obwodnicę Brzegu przenosi się na salę sądową. Wójt gminy Skarbimierz skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 2 lipca 2025 r., którą uznał za niezgodną z prawem i obarczoną poważnymi wadami proceduralnymi.

W trzystronicowym piśmie wójt stawia cztery główne zarzuty:

1. Naruszenie zasady działania organów władzy publicznej w granicach prawa – „Decyzja została wydana z pominięciem obowiązujących norm prawnych, co jest sprzeczne z art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 7 Konstytucji RP”.
2.Naruszenie zasad ochrony środowiska i ekonomii – wójt podkreśla, iż wybrany wariant 1D jest droższy o 41 mln 777 tys. zł w porównaniu do wariantu 2B, a mimo to uzyskał najwyższą punktację środowiskową. – „Przyznanie wyższej oceny trasie przebiegającej przez tereny zamieszkane niż przez tereny niezamieszkałe jest ewidentnym nadużyciem”.
3.Nieuwzględnienie potrzeb mieszkańców Brzegu i Skarbimierza – zdaniem wójta, wariant 1D omija bezpośrednie połączenie Skarbimierza-Osiedla z obwodnicą, co „pozbawia 2,4 tys. mieszkańców i ok. 3 tys. dojeżdżających pracowników wygodnego i szybkiego dostępu do trasy”.
4. Naruszenie zasad wyboru organu adekwatnego – wójt twierdzi, iż procedura była prowadzona w sposób zmienny i nieprzejrzysty, a organ adekwatny w sprawie zmieniano w trakcie postępowania wbrew wcześniejszym ustaleniom.
Wójt szczegółowo opisuje przebieg wydarzeń, wskazując, iż GDDKiA od początku forsowała wariant 1D, ignorując zarówno zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jak i wcześniejsze opinie własnych ekspertów. – „Forsowany wariant 1D przebiega wzdłuż zabudowy mieszkaniowej Zielecic, jest dłuższy, generuje większe zużycie paliwa i większe szkody środowiskowe, a przy tym nie zmniejsza ruchu samochodów osobowych w centrum Brzegu” – argumentuje.

W skardze czytamy również o braku rzetelnych konsultacji społecznych. – „Konsultacje były prowadzone wyłącznie z władzami miasta Brzeg i gminy Lubsza, pomijając gminę Skarbimierz, której tereny są bezpośrednio objęte inwestycją” – zaznacza. Wójt zarzuca też GDDKiA odmowę przeprowadzenia nowej oceny raportu środowiskowego, mimo iż alternatywne warianty mogłyby uzyskać lepsze wyniki.

Najostrzejszy fragment skargi dotyczy zarzutów o naciski polityczne: – „Postępowanie przed GDOŚ zakończyło się wydaniem decyzji z naruszeniem zasad ekonomii i ochrony środowiska na skutek nacisków politycznych, o których była informowana lokalna społeczność”.

Celem skargi jest uchylenie obecnej decyzji środowiskowej i ponowne rozpatrzenie sprawy z uwzględnieniem wariantów 2B oraz trasy zapisanej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Wójt domaga się także pełnego włączenia Skarbimierza-Osiedla do planowanej obwodnicy.

Poniżej pełna treść stanowiska wójta oraz skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie

KOMENTARZ DO STANOWISKA GDDKiA W ARTYKULE PANORAMY

Wielowariantowy projekt obwodnicy dla Brzegu ma znamiona WIELKIEJ AFERY ze środków finansowych z KPO w kwocie 41 mln 777 tys. złotych netto.

Po zmianie władzy Ministerstwo Infrastruktury z Ministrem Klimczakiem było poinformowane o nieprawidłowościach w wyborze wariantu 1D obwodnicy dla Brzegu, ale nie dokonano zapowiadanego przeglądu projektów obwodnic. Nie dokonano też zmian osób odpowiedzialnych za preferowanie drogiego wariantu z naruszeniem zasad ekonomii i ochrony ludności.
Zrzuty do stanowiska GDDKiA:

koszt wariantu 1D wyższy o 41 mln 777 tys. zł netto od wariantu 2B według projektu, dyrekcja umniejsza w artykule do 34,5 mln, co i tak jest wielką aferą finansową,
ocena społeczna (środowiskowa) dzięki której wybrano wariant 1D jest wyższa w terenie zamieszkałym niż w terenie niezamieszkałym, co jest ewidentnym nadużyciem,
podano nieprawdę o oddaleniu obwodnicy od sołectwa Brzezina, bo rysunki mapowe do uzgodnień są przez cały czas bez zmian do wersji pierwotnej,
nie włączenie do ronda miejscowości Skarbimierz-Osiedle z argumentacją braku uzgodnienia z koleją projektu techniczno-budowlanego na przejazd przez bocznicę kolejową, który faktycznie już istnieje jest niedorzeczny. Włączenie bezpośrednie Skarbimierza-Osiedle do obwodnicy ma niezwykle istotne znaczenie dla ograniczenia ruchu pojazdów w Brzegu i zmniejszenie już istniejących zatorów komunikacyjnych na drodze nr 39 i 94.

SKARGA DO WOJEWODZKIEGO SADU ADMINISTRACYJNEGO W WARSZAWIE

Skarga na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie nr dec.DOOŚ-WDŚI.420.27.2024.SK.MD.23 z dnia 02.07.2025 r., otrzymaną dnia 07.07.2025 r.Zarzucam Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska wydanie decyzji z naruszeniem zasad praworządności, przepisów prawa materialnego i przepisów postępowania, które miały wpływ na wynik sprawy tj.:Naruszenie zasady działania organu władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa określonego w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 7 Konstytucji RPNaruszenie zasad ochrony środowiska dla terenów mieszkaniowych oraz zasad ekonomii.Nieuwzględnienie potrzeb mieszkańców miasta Brzeg i potrzeb mieszkańców gminy SkarbimierzNaruszenie zasad wyboru organu adekwatnegoWnoszę o uchylenie decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i przekazanie do ponownego rozpatrzenia z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska i ekonomii.UzasadnienieGeneralny Dyrektor Ochrony Środowiska mając wiedzę, iż decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę obwodnicy była wykonywana na zlecenie polityczne nie odniósł się do zarzutów o naruszenie zasad ochrony środowiska i zasad ekonomii, czym naruszył zasadę działania organu władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa.Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu przystępując do realizacji wniosku budowy obwodnicy Brzegu forsowała tylko wariant 1D nie uwzględniając planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Skarbimierz i Gminy Brzeg oraz swoich własnych opinii zgłoszonych do planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Skarbimierz.W wariancie 1D przewiduje się rozwiązanie polegające na znacznym oddaleniu od miasta Brzeg, a obwodnica ma mieć nieregularny przebieg uwzględniający interesy prywatnych właścicieli nieruchomości. W założeniach budowy obwodnicy przyjęto, iż ruch tranzytowy należy wyprowadzić z terenu zamieszkałego miasta Brzeg na tereny niezamieszkałe, ze względu na ochronę środowiska tj. hałas, wibracje, zanieczyszczone powietrze. Forsowany wariant 1D nie spełnia tych warunków, ponieważ jest zaplanowany wzdłuż zamieszkałej miejscowości Zielecice, oraz w znacznie zwiększonej odległości od miasta Brzeg, co oznacza większe zużycie paliw, większe szkody środowiskowe i nie zmniejszenie ruchu samochodów osobowych przejeżdżających przez centrum miasta Brzeg.GDDKiA oddział w Opolu przedstawiła w 2019 r. pięć wariantów budowy obwodnicy, preferując wyłącznie wariant 1D, który ma wyeliminować jedynie część tranzytu samochodów ciężarowych przez centrum miasta. Na tym spotkaniu mieszkańcy sołectwa Zielecice i Wójt Gminy Skarbimierz wyrazili zgodę na wariant 2B lub wariant z MPZP, które przebiegają przez teren niezamieszkały w odległości 300 m od zabudowy mieszkaniowej Zielecic. Na skutek tej opinii przez rok od ogłoszenia nie były prowadzone żadne konsultacje z mieszkańcami gminy.Pod koniec 2020 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu pismem nr WOOŚ.052.14.2020.MD z dnia 20.11.2020 r. postanowił, iż organem adekwatnym w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Skarbimierz. Wówczas dowiedzieliśmy się, iż wariant 1D otrzymał najwyższą ocenę w analizie wielokryterialnej, a konsultacje były prowadzone jedynie z władzami miasta Brzeg i gminy Lubsza.Protokół z oceną wielokryterialną został zatwierdzony przez dyrekcję GDDKiA z siedzibą w Warszawie, na ul. Wronia 53 z rażącym naruszeniem zasad ekonomii i ochrony środowiska. W kryterium środowiskowym i społecznym wariant 1D uzyskał najwyższą ocenę, pomimo iż przebiega wzdłuż zabudowy mieszkaniowej Zielecic, a przejazd dla tranzytu będzie dłuższy co najmniej 4 km. Natomiast wariant 2B, teren niezamieszkały, krótszy o 500 m i w lepszych warunkach terenowych uzyskał najniższą punktację.W trakcie postępowania środowiskowego dowiedzieliśmy się, iż w wariancie 1D obwodnica ma przebiegać przez dwie działki rządowe gminy Brzeg, dlatego pozytywna opinia władz miasta odnośnie kryterium środowiskowego została wydana z rażącym naruszeniem zasad ekonomii i ochrony środowiska.Należy zaznaczyć, iż miasto Brzeg w swoim planie MPZP ma przyjętą obwodnicę w odległości 400 m od zabudowy miejskiej, a na terenie powojskowym „zielonk” jest pas 300 m z krzakami, drzewami, ruinami i składowiskiem gruzu. Obwodnica z MPZP Brzegu to najlepsze rozwiązanie pod względem technicznym, ekonomicznym, ochroną środowiska i dostępnością dla mieszkańców miasta Brzeg, dlatego dziwne jest, iż władze miasta nie uwzględniły potrzeb ludności. Wariant 1D ze względu na odległość będzie mało dostępny dla mieszkańców Brzegu i mieszkańców Skarbimierza-Osiedle.Ponieważ ocena wielokryterialna została wykonana z naruszeniem prawa, to w trakcie postępowania środowiskowego zażądałem nowej oceny do raportu obwodnicy, uwzględniającej wariant 2B lub z MPZP w części niezamieszkałej i możliwością włączenia miejscowości Skarbimierz-Osiedle zamieszkałej przez 2400 osób i 3000 przyjezdnych pracowników do strefy przemysłowej.GDDKiA odmówiła wykonania nowej oceny do raportu twierdząc, iż nie przyjmie do realizacji innych wariantów choćby gdyby uzyskały one wyższą ocenę środowiskową, a motywowała to tym, iż spec ustawa o drogach daje im uprawnienie, iż mogą realizować inwestycje drogowe choćby sprzeczne z ustawą o ochronie środowiska.W związku z odmową wykonania raportu dla wariantu zgodnego z MPZP gminy Skarbimierz, postępowanie zostało zawieszone do czasu wykonania raportu. Aby wymusić na organie adekwatnym decyzję na realizację wariantu 1D, dyrekcja skierowała skargę na bezczynność organu adekwatnego do SKO, a następnie do WSA. Po wyjaśnieniu, iż to inwestor odmawia udziału w postępowaniu środowiskowym, SKO i WSA oddaliły skargę.Wójt Gminy Skarbimierz jako organ adekwatny w okresie postępowania przez półtora roku nie uzyskał od GDDKiA oddział Opole opracowania wariantu 2B lub wariantu zgodnego z MPZP gminy Skarbimierz.Po niewykonaniu postanowień organu adekwatnego, inwestor zwrócił się do RDOŚ w Opolu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał się organem adekwatnym, motywując to inwestycjami na linii kolejowej, której kolej nie wykonuje i nie planuje.Postępowanie przed RDOŚ trwało dwa lata i trzy miesiące z naruszeniem zasad ekonomii i ochrony środowiska. Postępowanie przed Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska trwało jeden rok i zakończyło się wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z naruszeniem zasad ekonomii i ochrony środowiska na skutek nacisków politycznych, o których była informowana lokalna społeczność. GDOŚ w Warszawie podaje, iż skarżąca gmina nie wskazała o jakie „konkretnie potrzeby mieszkańców chodzi”, co może świadczyć o braku dokumentacji w aktach sprawy. W załączeniu przesyłam korespondencję 16 wystąpień wójta gminy Skarbimierz w imieniu gminy Skarbimierz.Wobec powyższego wnoszę o uznanie jak na wstępie.

Post Obwodnica Brzegu w sądzie – wójt Pulit mówi o politycznych naciskach i naruszeniu prawa pojawił się poraz pierwszy w Brzeg24.pl - Lokalny serwis informacyjny.

Idź do oryginalnego materiału