W przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20 zwyciężyła oferta firmy PORR o wartości 141,4 mln zł. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Przed podpisaniem umowy musi się jeszcze odbyć standardowa kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Projekt i budowa
Zadaniem przyszłego wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego, na co przewidziano 10 miesięcy. Następnie zostanie uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty budowlane mają potrwać 20 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca). Realizacja inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic ma zakończyć się w 2029 r.
Trasa obwodnicy
Obwodnica o długości 7,8 km od południa ominie miasto oraz znajdującą się na zachód od niego miejscowość Rzęśnica. Będzie to jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Droga od zachodu rozpocznie się rondem przed miejscowością Rzęśnica. Następnie po około 200 m przejdzie wiaduktem pod linią kolejową nr 210 i po kolejnych 600 m przekroczy wiaduktem drogę powiatową do m. Kosobudy. Dalej droga będzie przez około 2 km biegła terenami polnymi, a następnie przez obszar leśny. Na przecięciu z ul. Żeromskiego zaplanowane jest skrzyżowanie, kolejne będzie na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Następnie obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni, wychodząc z obszaru leśnego. Wiaduktami przejdzie nad ul. Piaskową, linią kolejową nr 410 i następnie mostem przekroczy linię kolejową nr 210 i rzekę Wąsawę. Obwodnica dalej będzie przebiegała na zachód od byłego wysypiska śmieci, aby włączyć się w przebieg DK20 w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą do Budowa (ul. Czwartaków), która zostanie nowym przebiegiem podłączona do ronda na końcu obwodnicy.

Obwodnica wyprowadzi tranzyt ze Złocieńca
Obecnie DK20 przebiega przez centrum miasta, a na trasie znajduje się wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Ściany budynków na ul. Dworcowej są niemal na krawędzi jezdni. Bezpośrednio przy przejeździe kolejowym w Złocieńcu są dwa skrzyżowania drogi krajowej pod bardzo ostrym kątem, co powoduje problemy zarówno w komunikacji pieszej w mieście, ale również jest niekorzystne dla ruchu drogowego. Dlatego niezbędne jest powstanie obwodnicy miasta, która wyprowadzi ze Złocieńca ruch tranzytowy z DK20.
Zmniejszy się hałas i zostaną ograniczone inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego w mieście. Zaplanowane rozwiązania komunikacyjne umożliwią powiązanie obwodnicy z ul. Piaskową, przy której są obiekty magazynowo-przemysłowe. Dzięki temu ruch ciężki nie będzie musiał wjeżdżać do miasta. Znaczące korzyści odczują kierowcy, którzy nie będą już musieli przejeżdżać przez miasto, jadąc DK20.
Nowe obwodnice na Pomorzu Zachodnim
Do tej pory w województwie zachodniopomorskim oddaliśmy do ruchu dwie inwestycje realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Pierwszą z nich jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31, z której kierowcy korzystają od grudnia ubiegłego roku. Na koniec kwietnia udostępniliśmy do ruchu obwodnicę Szczecinka w ciągu DK20. Od wiosny tego roku trwa budowa obwodnicy Szwecji w ciągu DK22.
Trzy obwodnice, realizowane w formule Projektuj i buduj, są na etapie uzyskiwania decyzji ZRID – Stargardu na DK20 oraz Wałcza i Rusinowa na DK22.
W przetargu oprócz obwodnicy Złocieńca jest również obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13. Dla tej trasy mamy już wybranego wykonawcę i do podpisania umowy brakuje tylko zakończenia standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13) oraz infrastrukturą na granicznym odcinku autostrady A6.
Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.