1 lipca 2024 roku w Warszawie zaczęła działać pierwsza w Polsce Strefa czystego Transportu. Obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic.
– Ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4.
– Przez pierwsze 3,5 roku zwolnieni z nich będą mieszkańcy stolicy (osoby zameldowane) rozliczający w niej podatki. Wymogi będą więc dotyczyły tylko 3 proc. pojazdów w Warszawie.
Warszawa, jak wiele innych metropolii na świecie, boryka się z problemem zanieczyszczenia powietrza i rosnącej emisji gazów cieplarnianych. W odpowiedzi na te wyzwania, miasto podjęło decyzję o utworzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT). Jest to najważniejszy element strategii zrównoważonego rozwoju Warszawy, mający na celu poprawę jakości powietrza, zdrowia mieszkańców oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Strefa Czystego Transportu to obszar miasta, do którego dostęp mają wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. W praktyce oznacza to, iż starsze samochody z wysokim poziomem emisji zanieczyszczeń będą miały ograniczony wjazd do tej strefy lub będą musiały płacić dodatkowe opłaty. SCT ma na celu promowanie korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu, takich jak pojazdy elektryczne, hybrydowe, a także transport publiczny i rowerowy.
Dlaczego Warszawa zdecydowała się na wprowadzenie SCT?
Warszawa walczy z problemami związanymi z jakością powietrza, szczególnie w okresie zimowym, kiedy to poziom smogu i zanieczyszczeń często przekracza dopuszczalne normy. Głównym źródłem tych zanieczyszczeń są spaliny samochodowe oraz emisje z sektora przemysłowego i ogrzewania domowego.
Wprowadzenie SCT ma na celu:
1. Poprawę jakości powietrza: Redukcja liczby pojazdów emitujących duże ilości spalin bezpośrednio przełoży się na zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń.
2. Ochronę zdrowia mieszkańców: Lepsza jakość powietrza to mniej przypadków chorób układu oddechowego, sercowo-naczyniowego oraz innych dolegliwości związanych z zanieczyszczeniem powietrza.
3. Redukcję emisji gazów cieplarnianych: Mniejsze zużycie paliw kopalnych przyczyni się do walki ze zmianami klimatycznymi.
4. Promocję zrównoważonego transportu: Zachęcanie do korzystania z transportu publicznego, rowerów i pieszych spacerów.
Starsze samochody, które emitują dużą ilość zanieczyszczeń, nie będą mogły wjeżdżać do SCT bez opłacenia specjalnej opłaty. Samochody elektryczne i hybrydowe będą miały uprzywilejowany dostęp do SCT, w tym możliwość darmowego parkowania.
Warszawa nie jest jedynym miastem, które wprowadza takie rozwiązania. Podobne strefy funkcjonują już z sukcesem w wielu europejskich metropoliach, takich jak Londyn, Paryż czy Madryt. Doświadczenia tych miast pokazują, iż SCT może przynieść wymierne korzyści, jeżeli zostanie adekwatnie zaplanowana i wdrożona.
- Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. jeżeli chcesz być na bieżąco z informacjami, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
- Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych.
Zdjęcia: Emilia „Chyża” Buczyńska