W 2027 roku na trasy wyjadą pierwsze pociągi hybrydowe.
– Wprowadzenie hybrydowych zespołów trakcyjnych spowoduje wzrost oferty PKP Intercity, bo będzie to 35 pociągów. Mają one sukcesywnie wchodzić do eksploatacji od 2027 do 2029 roku – powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
Prezes wyjaśnił, iż dzięki pociągom hybrydowym skróci się czas podróży składami obsługiwanymi przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe, ponieważ nie będzie konieczności przełączania składów z jednej lokomotywy na drugą.
– Myślę, iż niedługo będziemy chcieli przedstawić szczegółowy harmonogram, linie kolejowe, na których pojawią się pociągi hybrydowe, i które miejscowości będą nimi obsługiwane – powiedział Malinowski.
Jakie pociągi hybrydowe w Polsce?
W lipcu ubiegłego roku PKP Intercity podpisało z Newagiem umowę wartą ponad 3,3 mld zł na dostawę 35 pociągów hybrydowych, spalinowo-elektrycznych.
Nowe pociągi będą osiągały prędkość 160 km/h w trybie napędu elektrycznego i 120 km/h przy napędzie spalinowym. Zapewnią miejsce dla 178 osób – 154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej. Pojazdy będą też wyposażone w cztery miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, a Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) – połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają, iż w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku – do 110 mln.