Powstanie ścieżka rowerowa wzdłuż świdnickiego odcinka „trzydziestki piątki”?

3 miesięcy temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powraca do pomysłu budowy ścieżki pieszo-rowerowej biegnącej wzdłuż świdnickiego odcinka drogi krajowej nr 35. O realizacji inwestycji, która wiązałaby się z budową kładki nad Bystrzycą i tunelu pod nasypem kolejowym, mówiło się już kilka lat temu. – Potrzeba realizacji tego zadania jest przez nas podtrzymywana – deklaruje Jacek Mozalewski z wrocławskiego oddziału GDDKiA.

O planach zajęcia się ścieżkami wzdłuż świdnickiego fragmentu „trzydziestki piątki” drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówili jeszcze w 2018 roku. Deklarowano wówczas wyremontowanie tych chodników, których stan jest najgorszy, a także podjęcie działań związanych z poprawą bezpieczeństwa na odcinku Świdnica-Pszenno w ramach „Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych”.

W zakresie zadania przewidziano wybudowanie ciągu pieszo-rowerowego od ulicy Sikorskiego w Świdnicy do ulicy Krótkiej w Pszennie. Przebudowane zostaną również skrzyżowania wraz z sygnalizacjami świetlnymi w zakresie przejazdów dla rowerzystów, powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów przez rzekę Bystrzycę oraz przejście przez nasyp kolejowy. Droga zostanie wyposażona w urządzenia poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego i oświetlenie ciągu pieszo-rowerowego – wyliczała w lipcu 2018 roku Lidia Markowska, ówczesna dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA. Wówczas jednak nie był jeszcze znany termin realizacji prac.

W 2021 roku drogowcy przedstawili ramowy harmonogram planowanych działań związanych z budową ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DK35. – W ramach Programu Ochrony Zdrowia i Życia Pieszych i Rowerzystów 2023-2024 na odcinku drogi krajowej nr 35 Świdnica – Pszenno (…) zaplanowano budowę ścieżki pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem. W ramach zadania założono również wybudowanie kładki nad rzeką Bystrzyca oraz tunelu pod nasypem kolejowym. Przewiduje się, iż wykonanie dokumentacji projektowej nastąpi w latach 2022-2023, a nabycie nieruchomości i realizacja robót w latach 2024-2025 – informowała wówczas dyrektor wrocławskiego GDDKiA w odpowiedzi na zapytanie świdnickiego radnego Andrzeja Ory, który dopytywał o możliwość wykonania ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku ulicy Esperantystów, od skrzyżowania z ul. Łukasińskiego do skrzyżowania z ul. Stęczyńskiego. Dyrektor zaznaczała jednak, iż zadanie nie zostało uwzględnione w inwestycyjnych planach oddziału na 2021 rok.

Po trzech latach radny Andrzej Ora ponownie poruszył temat budowy trasy pieszo-rowerowej, a do jego zapytania odniósł się wicedyrektor wrocławskiego GDDKiA. – Potwierdzamy zasadność budowy drogi dla rowerów w pasie DK35. Zadanie pn. „Poprawa brd na DK35 na odcinku Świdnica-Pszenno – budowa ścieżki pieszo-rowerowej” zostało przez nas zaproponowane do realizacji w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Zakres zadania miał obejmować budowę drogi pieszo-rowerowej wraz z oświetleniem i doświetleniem przejść dla pieszych. Ponadto w ramach zadania wstępnie planowano budowę także kładki nad rzeką Bystrzyca oraz tunelu pod nasypem kolejowym nad ulicą Esperantystów (dla zachowania ciągłości planowanej drogi dla pieszych I rowerów). Niestety, ograniczona ilość środków finansowych w porównaniu do skali potrzeb na całej sieci dróg krajowych, spowodowała brak możliwości realizacji tego zadania w ramach PBID 2021-2024 – tłumaczy Jacek Mozalewski, zastępca dyrektora ds. zarządzania drogami i mostami.

Potrzeba realizacji tego zadania jest przez nas podtrzymywana, a aktualnie zadanie to zostało przez nas zaproponowane do realizacji w „Programie Ochrony Zdrowia i Życia Pieszych i Rowerzystów”. Przy czym musimy zaznaczyć, iż przystąpienie do jakichkolwiek prac o charakterze inwestycyjnym, zgodnie z obowiązującymi nas procedurami, musi zostać poprzedzone uzgodnieniem Ministra Infrastruktury tzw. programu inwestycji. Dopiero po uzyskaniu takiego uzgodnienia oraz zapewnieniu finansowania dla inwestycji, będzie możliwe przystąpienie do rozpoczęcia prac projektowych, a następnie robót budowlanych – podkreśla Mozalewski.

W tym miejscu dodatkowo należy przypomnieć o trwających pracach projektowych dla budowy drogi ekspresowej 55 na odcinku Wrocław – Świdnica – Bolków. Zakończenie tego zadania planowane jest na rok 2030. Z chwilą oddania do ruchu nowego odcinka drogi ekspresowej dotychczasowa droga krajowa nr 35 straci status drogi krajowej i jednocześnie znacząco zmienią się warunki ruchowe na tej drodze – zaznacza wicedyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA.

1 z 9

/mn/

Idź do oryginalnego materiału