Rowerowy Poznań podsumował tegoroczny październik. W porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku liczba przejazdów rowerowych wzrosła aż o 8,57 proc. – Mamy do czynienia z coraz mniejszą sezonowością w ruchu rowerowym. Rower jako środek transportu jest wybierany o każdej porze roku. Tendencja widoczna jest zarówno dla wszystkich dni miesiąca, jak i dni roboczych – podkreślają przedstawiciele stowarzyszenia.
Czwarty raz z rzędu dniem tygodnia, w którym liczniki zarejestrowały największą liczbę przejazdów, był wtorek. 8 października w całym Poznaniu odnotowano 40 264 kursów.
Każdy pik przejazdów przypadający na dzień powszedni potwierdza tezę o nieturystycznym charakterze ruchu rowerowego w stolicy Wielkopolski.
Sporym zainteresowaniem wśród rowerzystów cieszyła się Rowerowa Trasa Solna. W październiku licznik mieszczący się przy skrzyżowaniu ul. św. Wojciecha i ul. Małe Garbary znalazł się na trzecim miejscu rankingu (37 585 przejazdów).
Najpopularniejszymi licznikami były te ustawione przy ul. Grunwaldzkiej – na skrzyżowaniu z ul. Święcickiego i Wojskową.
Największym wzrostem rok do roku może pochwalić się licznik na trasie Tramwaju na Naramowice (o 22,57 proc.). – w tej chwili znajduje się on na 16. miejscu w rankingu, ale w związku z planami rozbudowy linii tramwajowej jesteśmy przekonani, iż liczba przejazdów w tym miejscu bardzo wzrośnie – dodali przedstawiciele Rowerowego Poznania.
Poznań stawia na rower
W Poznaniu jest ponad 400 kilometrów infrastruktury, po której mogą poruszać się rowerzyści. W ostatnich latach udostępniono wiele tras, którymi mieszkanki i mieszkańcy stolicy Wielkopolski chętnie podróżują na dwóch kołach – m.in. wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej, wokół ronda Rataje, ul. Naramowickiej i Praw Kobiet, w centrum i oczywiście po Wartostradzie. W planach i projektowaniu są kolejne inwestycje rowerowe. Jak popularny jest to środek transportu, pokazują dane z 36 liczników rozlokowanych w różnych częściach miasta – obok nich cykliści przejechali już w tym roku prawie 9 milionów razy.
Z najnowszych danych wynika, iż długość przeznaczonej dla rowerzystów infrastruktury w Poznaniu wynosi 411 km. Składają się na to: drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów, kontrapasy, kontraruchy, buspasy z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, ale także aleje parkowe, po których można poruszać się jednośladem.