
Premier Mark Carney i dyrektor generalny zakładu Rob Gignac oglądają formę do produkcji lamp samochodowych w ABC Windsor.
Premier Mark Carney spotkał się w środę z szefami największych firm motoryzacyjnych w kraju, by omówić możliwe konsekwencje amerykańskich ceł i zabezpieczenie kanadyjskiego przemysłu przed eskalacją wojny handlowej ze Stanami Zjednoczonymi.
W rozmowach wzięli udział dyrektorzy generalni Ford Canada, Stellantis Canada i GM Canada, a także Brian Kingston z Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. Z informacji Biura Premiera wynika, iż spotkanie dotyczyło konieczności „budowania łańcucha dostaw wyprodukowanego w Kanadzie” oraz dywersyfikacji partnerów handlowych.
Trump naciska, Kanada szuka alternatyw
Prezydent USA Donald Trump nie kryje, iż chce przeniesienia całej produkcji motoryzacyjnej do Stanów Zjednoczonych. Niedawno nałożył 25-procentowe cła na pojazdy wyprodukowane w Kanadzie, z wyjątkiem części pochodzących z USA. Ruch ten uderzył w silnie zintegrowany kanadyjsko-amerykański łańcuch dostaw.
David Adams, prezes Global Automakers of Canada, reprezentującej 26 europejskich i azjatyckich marek, z zadowoleniem przyjął rozmowy premiera z producentami z Detroit, ale zaznaczył, iż inne firmy, jak Toyota czy Honda, również chcą zabrać głos.
– Mamy nadzieję, iż również będziemy mogli spotkać się z premierem – powiedział.
Elektryczna rewolucja pod presją
W tle rozmów z przemysłem motoryzacyjnym trwa spór o przyszłość pojazdów elektrycznych. Od 2026 roku co najmniej 20 proc. nowych lekkich pojazdów sprzedawanych w Kanadzie ma mieć zerową emisję – a odsetek ten ma rosnąć aż do osiągnięcia 100 proc. w 2035 roku.
Tymczasem sprzedaż elektryków spada. W pierwszym kwartale 2025 roku samochody bezemisyjne stanowiły zaledwie 8,1 proc. wszystkich nowych pojazdów – o połowę mniej niż w ostatnim kwartale 2024 roku. W kwietniu ich udział spadł do 7,5 proc. – najniższego poziomu od lat.
Spadek wiązany jest m.in. z wyczerpaniem federalnego programu ulg w wysokości 5000 dolarów. Minister środowiska Julie Dabrusin zapowiedziała, iż rząd pracuje nad nową formą wsparcia, ale nie wiadomo, czy będzie to powrót do poprzedniego systemu, czy nowa inicjatywa.
Producenci apelują o zmianę kursu
Producenci samochodów od miesięcy apelują o uchylenie nakazu sprzedaży pojazdów elektrycznych, wskazując na ich wysokie koszty i ograniczony popyt.
– Nie ma szans, żeby osiągnąć cele na 2026 rok – przyznał David Adams. Dodał też, iż Carney, jako polityk pragmatyczny, powinien skupić się na rozwiązywaniu realnych problemów, takich jak relacje handlowe z USA, a nie na sztywnych regulacjach, które hamują przemysł.
Handel cyfrowy i umowa do 21 lipca
Negocjacje handlowe między Kanadą a USA zostały ostatnio zawieszone z powodu planowanego przez Kanadę podatku cyfrowego dla międzynarodowych gigantów technologicznych. Rząd Carney’a wycofał się z tej inicjatywy w niedzielę, co pozwoliło wznowić rozmowy.
Premier zapowiedział, iż chce sfinalizować nową umowę handlową z USA do 21 lipca. jeżeli ten termin nie zostanie dotrzymany, Kanada wzmocni swoje środki zaradcze, chroniąc rodzimy przemysł przed skutkami amerykańskiej polityki protekcjonistycznej.
Na podst. Canadian Press