Premier w obronie przemysłu motoryzacyjnego

bejsment.com 9 godzin temu

Premier Mark Carney i dyrektor generalny zakładu Rob Gignac oglądają formę do produkcji lamp samochodowych w ABC Windsor.

Premier Mark Carney spotkał się w środę z szefami największych firm motoryzacyjnych w kraju, by omówić możliwe konsekwencje amerykańskich ceł i zabezpieczenie kanadyjskiego przemysłu przed eskalacją wojny handlowej ze Stanami Zjednoczonymi.

W rozmowach wzięli udział dyrektorzy generalni Ford Canada, Stellantis Canada i GM Canada, a także Brian Kingston z Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. Z informacji Biura Premiera wynika, iż spotkanie dotyczyło konieczności „budowania łańcucha dostaw wyprodukowanego w Kanadzie” oraz dywersyfikacji partnerów handlowych.

Trump naciska, Kanada szuka alternatyw

Prezydent USA Donald Trump nie kryje, iż chce przeniesienia całej produkcji motoryzacyjnej do Stanów Zjednoczonych. Niedawno nałożył 25-procentowe cła na pojazdy wyprodukowane w Kanadzie, z wyjątkiem części pochodzących z USA. Ruch ten uderzył w silnie zintegrowany kanadyjsko-amerykański łańcuch dostaw.

David Adams, prezes Global Automakers of Canada, reprezentującej 26 europejskich i azjatyckich marek, z zadowoleniem przyjął rozmowy premiera z producentami z Detroit, ale zaznaczył, iż inne firmy, jak Toyota czy Honda, również chcą zabrać głos.

– Mamy nadzieję, iż również będziemy mogli spotkać się z premierem – powiedział.

Elektryczna rewolucja pod presją

W tle rozmów z przemysłem motoryzacyjnym trwa spór o przyszłość pojazdów elektrycznych. Od 2026 roku co najmniej 20 proc. nowych lekkich pojazdów sprzedawanych w Kanadzie ma mieć zerową emisję – a odsetek ten ma rosnąć aż do osiągnięcia 100 proc. w 2035 roku.

Tymczasem sprzedaż elektryków spada. W pierwszym kwartale 2025 roku samochody bezemisyjne stanowiły zaledwie 8,1 proc. wszystkich nowych pojazdów – o połowę mniej niż w ostatnim kwartale 2024 roku. W kwietniu ich udział spadł do 7,5 proc. – najniższego poziomu od lat.

Spadek wiązany jest m.in. z wyczerpaniem federalnego programu ulg w wysokości 5000 dolarów. Minister środowiska Julie Dabrusin zapowiedziała, iż rząd pracuje nad nową formą wsparcia, ale nie wiadomo, czy będzie to powrót do poprzedniego systemu, czy nowa inicjatywa.

Producenci apelują o zmianę kursu

Producenci samochodów od miesięcy apelują o uchylenie nakazu sprzedaży pojazdów elektrycznych, wskazując na ich wysokie koszty i ograniczony popyt.

– Nie ma szans, żeby osiągnąć cele na 2026 rok – przyznał David Adams. Dodał też, iż Carney, jako polityk pragmatyczny, powinien skupić się na rozwiązywaniu realnych problemów, takich jak relacje handlowe z USA, a nie na sztywnych regulacjach, które hamują przemysł.

Handel cyfrowy i umowa do 21 lipca

Negocjacje handlowe między Kanadą a USA zostały ostatnio zawieszone z powodu planowanego przez Kanadę podatku cyfrowego dla międzynarodowych gigantów technologicznych. Rząd Carney’a wycofał się z tej inicjatywy w niedzielę, co pozwoliło wznowić rozmowy.

Premier zapowiedział, iż chce sfinalizować nową umowę handlową z USA do 21 lipca. jeżeli ten termin nie zostanie dotrzymany, Kanada wzmocni swoje środki zaradcze, chroniąc rodzimy przemysł przed skutkami amerykańskiej polityki protekcjonistycznej.

Na podst. Canadian Press

Idź do oryginalnego materiału