Z pętli Wilczak do centrum miasta przez Szelągowską i Garbary. Niebawem taki dojazd ma stać się rzeczywistością. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie i biuro projektowe Sweco podpisały umowę. Firma przygotuje odpowiednią dokumentację dla drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice.
– Budowa drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice to ważna inwestycja zwłaszcza dla północnej części miasta. Już jej pierwszy odcinek od Wilczaka do ul. Błażeja pokazał, iż mieszkańcy potrzebowali tej inwestycji. Od prawie trzech lat kilkanaście tysięcy osób korzysta codziennie z tej trasy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Budowa kolejnego odcinka od Wilczaka do skrzyżowania ulic: Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego poprawi dojazd z Naramowic do Centrum i z powrotem. Będzie szybciej i wygodniej. Dodatkowo trasa ta odciąży węzeł przy moście Teatralnym.
Projektanci przeanalizują najważniejsze kwestie zgłaszane m.in. przez mieszkańców. To im pozwoli wypracować jak najlepsze rozwiązania. Choć ich głównym zadaniem jest opracowanie dokumentacji, przygotowania do inwestycji będą widoczne także w terenie. Przeprowadzona zostanie inwentaryzacja zieleni, dlatego na pewnym etapie na drzewach pojawią się oznaczenia. Nie będą one jednak przesądzały o losie roślin – mają ocenić stan drzew i ich dalszej ochrony.
– Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej to znak, iż zaczyna się bardzo istotny czas przygotowań do realizacji tej inwestycji. Przyszedł moment na opracowanie szczegółowych rozwiązań dotyczących torowiska tramwajowego i przystanków, ale też towarzyszącej infrastruktury, jak jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, a także oczywiście zagospodarowania zielenią – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Skompletowane zostaną również niezbędne decyzje administracyjne, które zezwolą na realizację zadania. Dobra dokumentacja projektowa pierwszego etapu inwestycji pozwoliła na sprawną budowę trasy do ul. Błażeja, dlatego to takie ważne również teraz.




Którędy powiedzie nowa trasa?
Nowa trasa tramwajowa będzie przedłużeniem linii ukończonej w 2022 roku. Ponad 3-kilometrowa trasa poprowadzi od pętli Wilczak przez ulice Szelągowską i Garbary do węzła Małe Garbary. W ramach inwestycji planowana jest również modyfikacja torowiska na ul. Małe Garbary i Wolnica, prowadząca do placu Wielkopolskiego.
Projekt zakłada przebudowę układu drogowego, w tym skrzyżowań oraz ciągów pieszych i rowerowych. W pobliżu przystanku kolejowego Poznań Garbary powstanie węzeł przesiadkowy z zadaszonym przejściem między przystankami tramwajowymi a peronami kolejowymi. Istotne zmiany obejmą również skrzyżowanie Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary, a także fragmenty ulic Solnej (do placu Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Nowa geometria tego węzła pozwoli na włączenie trasy tramwajowej z północy oraz dostosowanie układu do potencjalnych przyszłych inwestycji. Torowisko na ul. Małe Garbary i Wolnica zostanie przesunięte bliżej pasa zieleni, z zachowaniem rosnących tam drzew.
Oprócz torowisk, sieci trakcyjnej i dróg, projekt obejmie przebudowę infrastruktury podziemnej – ok. 7 km sieci kanalizacyjnej, ponad 3 km sieci wodociągowej i gazowej, ponad 1 km sieci ciepłowniczej, ok. 10 km sieci elektroenergetycznych oraz 5 km sieci telekomunikacyjnej. Uwzględnione zostanie także docelowe zagospodarowanie terenu.
Pełna dokumentacja wraz z niezbędnymi pozwoleniami ma być gotowa w niespełna trzy lata.