Wakacyjny sezon remontów dróg wojewódzkich na Podkarpaciu
Okres wakacyjny to tradycyjnie czas wzmożonych prac drogowych. Sprzyjające warunki atmosferyczne umożliwiają prowadzenie robót zgodnie z technologiami budowlanymi, co ma najważniejsze znaczenie dla trwałości konstrukcji inżynierskich i nawierzchni jezdni.
W 2025 roku Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich prowadzi aż 40 inwestycji o łącznej wartości blisko 3,5 miliarda złotych, z czego około 2,6 miliarda zł pochodzi ze środków rządowych i unijnych. Całkowity plan wydatków na budowę, modernizację i remonty dróg wojewódzkich w regionie opiewa na 1,1 miliarda złotych.
W poniższym zestawieniu prezentujemy najważniejsze inwestycje, które powodują utrudnienia na drogach wojewódzkich.
Północ województwa
-
DW 872 Nowa Dęba – Nisko – realizowane są prace na 32-kilometrowym odcinku. Wartość inwestycji to 217 mln zł (211 mln zł dofinansowania rządowego). Ruch odbywa się przy zachowaniu przejezdności – funkcjonuje ok. 20 odcinków z ruchem wahadłowym, sterowanym sygnalizacją. Zakończenie zaplanowano na sierpień 2026.
-
DW 861 Bojanów – Jeżowe i Cisów Las – przebudowywany jest 4,75-kilometrowy odcinek drogi, aktualnie funkcjonuje 650-metrowy wahadłowy odcinek w Cisowym Lesie.
-
DW 985 – most w Rzemieniu (k. Mielca) – trwa remont obiektu. Obowiązuje ruch wahadłowy i ograniczenie prędkości do 40 km/h.
Południe – kierunek Bieszczady i Beskid Niski
-
Tyczyn – Dylągówka – Szklary – Dynów (DW 878) – rozbudowa 25 km trasy. Obowiązują 3 stałe wahadła przy budowie mostów (Borek Stary, Borek Nowy, Hyżne) oraz 8 odcinków o długości 400–600 m. Trasa Kielnarowa–Dylągówka (14 km) generuje znaczne utrudnienia – porusza się nią ponad 12 tys. pojazdów dziennie. Planowane zakończenie: jesień 2027.
-
DW 989 Lutcza – trwa budowa nowego mostu (0,9 km). Ruch odbywa się starym obiektem z ograniczeniem prędkości.
-
DW 886 Domaradz – droga jest całkowicie zamknięta. Prowadzone są prace fundamentowe nowego mostu. Wyznaczono objazdy:
-
do 15 ton: DP 2028R przez Blizne do DK19 (Jasienica Rosielna),
-
powyżej 15 ton: DK19 → DK28 → Sanok.
-
-
DW 886 Jurowce – rozpoczęła się budowa mostu tymczasowego. Nowy obiekt ma być gotowy do końca 2025 roku.
-
DW 988 Czudec – Zaborów – na 3-kilometrowym odcinku funkcjonują 4 wahadła. Zakończenie: jesień 2026.
-
Nowy Żmigród – rondo – realizowane są prace przygotowawcze. Od połowy lipca planowane jest wprowadzenie wahadła (150 m).
-
DW 992 Radoszyce – granica państwa – rozpoczęto prace przygotowawcze i nawierzchniowe. Utrudnienia: wahadła sterowane sygnalizacją lub manualnie.
-
Remonty mostów (do 30 t nośności) – w toku są roboty w lokalizacjach:
-
DW 889: Szczawne, Bukowsko
-
DW 897: Wisłok Wielki, Tylawa (2 mosty), Wola Niżna, Osławica
-
DW 893: Bystre (2), Jabłonki (2)
-
DW 887: Humniska
Zakończenie: do końca 2025 roku.
-
-
DW 893 Cisna – zabezpieczenie osuwiska – realizacja ma ruszyć w połowie wakacji. Przewidziano jeden odcinek z ruchem wahadłowym.
Rejon Przemyśla
-
DW 884 Babice – realizowane są prace, obowiązuje jeden odcinek z ruchem wahadłowym. Finał: jesień 2025.
-
DW 881 Kańczuga – Pruchnik (etap II) – rozbudowa 7,22 km odcinka oraz 1,8 km ul. Jarosławskiej. Ruch wahadłowy i możliwe lokalne utrudnienia. Zakończenie: jesień 2025.
Wschód – kierunek Roztocze
-
DW 865 – rozbudowa na trzech odcinkach:
-
Koniaczów – Lipina: 19,5 km
-
Oleszyce – Cieszanów: 10,3 km
-
Narol – granica województwa: 3,2 km
Utrudnienia: wieloodcinkowe wahadła i ograniczenia prędkości. Po zakończeniu budowy nowego mostu w Jarosławiu cała trasa będzie niemal w całości zmodernizowana – pozostanie do realizacji jedynie 19 km odcinek między Cieszanowem a Narolem.
-
-
DW 867 Horyniec-Zdrój oraz DW 863 Stary – Nowy Lubliniec – realizowane są prace związane z wymianą nawierzchni. Utrudnienia są krótkotrwałe.
Zachodnia część Podkarpacia
Na drodze wojewódzkiej nr 986, na odcinku od dworca kolejowego w Ropczycach do Ostrowa, trwa budowa wiaduktu nad linią kolejową oraz mostu nad rzeką Wielopolka. w tej chwili obowiązują trzy odcinki z ruchem wahadłowym. W okresie wakacyjnym planowane jest przełożenie ruchu na nowo wybudowane obiekty – po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń. Kolejnym etapem będzie rozbiórka starych konstrukcji inżynierskich. Zakończenie całej inwestycji zaplanowano na jesień 2025 roku.

Grafika: PZDW