Rewitalizacja linii kolejowej Jasło – Nowy Zagórz i budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie

carpatiabiznes.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: linia kolejowa jasło nowy zagórz 108


Rewitalizacja linii Jasło – Nowy Zagórz. Umowa podpisana w Krośnie

W Krośnie podpisano umowę z wykonawcą robót budowlanych dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz.

Inwestycja obejmuje także budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie.

Znaczenie projektu dla regionu

Marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl podkreślił, iż jest to istotna inwestycja dla południowej części Podkarpacia, która poprawi dostępność komunikacyjną i stworzy nowe możliwości transportowe. Samorząd województwa z programu RPO WP 2014–2020 sfinansował przygotowanie dokumentacji projektowej, co pozwoliło na uzyskanie środków na realizację robót.

Finansowanie i harmonogram

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie” realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dofinansowaniem z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 w wysokości ponad 1,2 mld zł.

  • Całkowity koszt: 1,77 mld zł

  • Koszty kwalifikowane: 1,44 mld zł

  • Termin zakończenia: 31 grudnia 2029 r.

  • Wykonawca: PORR S.A.

Zakres prac

Inwestycja obejmie:

  • rewitalizację 56 km torów na linii nr 108,

  • budowę łącznicy Jedlicze – Szebnie (3,36 km),

  • powstanie 3 tuneli kolejowych i 3 wiaduktów drogowych,

  • przebudowę 18 stacji i przystanków,

  • budowę 6 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy, Moderówka,

  • modernizację ok. 80 przejazdów kolejowo-drogowych,

  • instalację nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej, urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji przejazdowej.

Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Czas przejazdu na trasie Jasło – Nowy Zagórz skróci się o ok. 23 minuty, a z Rzeszowa do Krosna lub Sanoka – o 20–25 minut.

Nowa łącznica kolejowa

Łącznica Jedlicze – Szebnie umożliwi bezpośrednie połączenia Rzeszowa z Sanokiem i Nowym Zagórzem bez konieczności zmiany kierunku w Jaśle, co usprawni ruch pasażerski i towarowy.

Kontekst i przygotowania

Prace przygotowawcze do rewitalizacji linii 108 rozpoczęto przed dekadą. W 2014 r. Samorząd Województwa Podkarpackiego zapisał w Planie Zrównoważonego Transportu Publicznego założenie uruchomienia 8 par pociągów dziennie po modernizacji linii.

W 2019 r. dzięki środkom z RPO WP 2014–2020 PKP PLK zleciły opracowanie dokumentacji projektowej o wartości ponad 13,5 mln zł (w tym ponad 9 mln zł dofinansowania). Dokumentacja obejmowała m.in. studium wykonalności, analizy techniczne i środowiskowe oraz prognozy społeczno-gospodarcze.

Współpraca samorządów

Samorząd województwa zainicjował powstanie Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego, finansowanego wspólnie przez zainteresowane gminy i powiaty. Fundusz umożliwił realizację kilkudziesięciu inwestycji poprawiających dostęp do przystanków i węzłów przesiadkowych, co zwiększyło liczbę pasażerów kolei w regionie.

Idź do oryginalnego materiału