Rewitalizacja linii Jasło – Nowy Zagórz. Umowa podpisana w Krośnie
W Krośnie podpisano umowę z wykonawcą robót budowlanych dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz.
Inwestycja obejmuje także budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie.
Znaczenie projektu dla regionu
Marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl podkreślił, iż jest to istotna inwestycja dla południowej części Podkarpacia, która poprawi dostępność komunikacyjną i stworzy nowe możliwości transportowe. Samorząd województwa z programu RPO WP 2014–2020 sfinansował przygotowanie dokumentacji projektowej, co pozwoliło na uzyskanie środków na realizację robót.
Finansowanie i harmonogram
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie” realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dofinansowaniem z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 w wysokości ponad 1,2 mld zł.
-
Całkowity koszt: 1,77 mld zł
-
Koszty kwalifikowane: 1,44 mld zł
-
Termin zakończenia: 31 grudnia 2029 r.
-
Wykonawca: PORR S.A.
Zakres prac
Inwestycja obejmie:
-
rewitalizację 56 km torów na linii nr 108,
-
budowę łącznicy Jedlicze – Szebnie (3,36 km),
-
powstanie 3 tuneli kolejowych i 3 wiaduktów drogowych,
-
przebudowę 18 stacji i przystanków,
-
budowę 6 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy, Moderówka,
-
modernizację ok. 80 przejazdów kolejowo-drogowych,
-
instalację nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej, urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji przejazdowej.
Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Czas przejazdu na trasie Jasło – Nowy Zagórz skróci się o ok. 23 minuty, a z Rzeszowa do Krosna lub Sanoka – o 20–25 minut.
Nowa łącznica kolejowa
Łącznica Jedlicze – Szebnie umożliwi bezpośrednie połączenia Rzeszowa z Sanokiem i Nowym Zagórzem bez konieczności zmiany kierunku w Jaśle, co usprawni ruch pasażerski i towarowy.
Kontekst i przygotowania
Prace przygotowawcze do rewitalizacji linii 108 rozpoczęto przed dekadą. W 2014 r. Samorząd Województwa Podkarpackiego zapisał w Planie Zrównoważonego Transportu Publicznego założenie uruchomienia 8 par pociągów dziennie po modernizacji linii.
W 2019 r. dzięki środkom z RPO WP 2014–2020 PKP PLK zleciły opracowanie dokumentacji projektowej o wartości ponad 13,5 mln zł (w tym ponad 9 mln zł dofinansowania). Dokumentacja obejmowała m.in. studium wykonalności, analizy techniczne i środowiskowe oraz prognozy społeczno-gospodarcze.
Współpraca samorządów
Samorząd województwa zainicjował powstanie Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego, finansowanego wspólnie przez zainteresowane gminy i powiaty. Fundusz umożliwił realizację kilkudziesięciu inwestycji poprawiających dostęp do przystanków i węzłów przesiadkowych, co zwiększyło liczbę pasażerów kolei w regionie.