Rewitalizacja linii kolejowych na Podkarpaciu. Podpisano umowę na projekt „Trójstyk”
W Tarnobrzegu podpisana została dziś umowa na realizację ważnego projektu infrastrukturalnego, który obejmuje rewitalizację linii kolejowych nr 25, 74 i 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew Narodowa. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w południowo-wschodniej Polsce i została zatytułowana projektem „Trójstyk”.
Wsparcie z funduszy europejskich
Projekt „Trójstyk” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. To kolejny przykład efektywnego wykorzystania środków unijnych na rozwój nowoczesnej i dostępnej kolei w regionach, które dotychczas były w mniejszym stopniu objęte inwestycjami infrastrukturalnymi.
Rekordowe środki na Podkarpacie
Z całkowitego budżetu przeznaczonego na rozwój kolei w Polsce, który wynosi 3 miliardy złotych, aż około 2 miliardy złotych zostanie zainwestowane na terenie województwa podkarpackiego. To ogromny sukces dla regionu, który zyska nowoczesne połączenia kolejowe oraz poprawę jakości obsługi podróżnych.
Nowoczesne stacje i dostępność dla wszystkich
Jednym z najważniejszych efektów inwestycji będzie poprawa komfortu podróżowania i dostępności infrastruktury kolejowej. Modernizacją objęte zostaną m.in. następujące stacje i przystanki:
-
Tarnobrzeg
-
Tarnobrzeg Sobów
-
Tarnobrzeg Ocice
-
Tarnobrzeg Olszynka
-
Grębów
-
Chmielów
-
Wielowieś
-
Dąbrowica Małopolska
-
Turbia
-
Kępie Zaleszańskie
-
Zbydniów
-
Skopanie
-
Padew Narodowa
Zmodernizowane perony będą wyższe i przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano m.in. budowę pochylni, instalację oznaczeń dotykowych oraz pełną dostępność komunikacyjną.
Komfortowa i przejrzysta infrastruktura pasażerska
Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki i gabloty z rozkładem jazdy, co zapewni lepszy komfort oczekiwania oraz czytelną informację dla pasażerów. Całość inwestycji odpowiada na rosnące oczekiwania społeczne w zakresie wygody podróżowania koleją.
Znaczenie inwestycji dla makroregionu
Projekt „Trójstyk” ma domknąć układ nowoczesnych linii kolejowych w południowej części Makroregionu Polski Wschodniej. Ułatwi dostęp do większych aglomeracji i poprawi spójność komunikacyjną regionu, zarówno dla mieszkańców, jak i dla sektora turystyki oraz biznesu.
Powrót pasażerów na zapomniane linie
Jednym z kluczowych rezultatów rewitalizacji będzie przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego na odcinkach:
-
Padew Narodowa – Chmielów
-
Sandomierz – Grębów
To linie o dużym znaczeniu lokalnym, które dzięki inwestycji zostaną ponownie udostępnione podróżnym.