Połączenie obwodnic Sanoka i Miejsca Piastowego
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 na odcinku Długie – Sanok.
Inwestycja połączy obwodnicę Sanoka z obwodnicą Miejsca Piastowego, co znacząco skróci czas dojazdu w Bieszczady i zapewni subregionowi bieszczadzkiemu bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19. Na oferty czekamy do 23 września br.
Drugi przetarg po unieważnieniu poprzedniego
To już drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ wszystkie oferty przewyższały budżet przeznaczony na to zadanie.
Zakres zadania
Ogłoszony przetarg obejmuje prace przygotowawcze, które rozpoczynają proces realizacji inwestycji. Na tym etapie ustalony zostanie korytarz drogi, przeprowadzona zostanie analiza wariantów przebiegu oraz wykluczone zostaną lokalizacje, w których inwestycja mogłaby negatywnie oddziaływać na środowisko.
Dokumentacja obejmie wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz przygotowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).
Planowany zakres robót w przyszłości to:
-
budowa nowego odcinka DK28 o długości ok. 6 km, omijającego miejscowości Długie, Pisarowce i Nowosielce,
-
rozbudowa istniejącej drogi na odcinku ok. 2 km w miejscowościach Czerteż i Zabłotce.
Cel inwestycji
Droga krajowa nr 28 jest elementem podstawowego układu komunikacyjnego Polski i ma znaczenie strategiczne – prowadzi do przejść granicznych z Ukrainą w Korczowej, Medyce i Krościenku. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021, średni dobowy ruch między Miejscem Piastowym a Sanokiem przekracza 10 tys. pojazdów.
Obecny przebieg trasy przez zwarte zabudowania, liczne skrzyżowania, przejścia dla pieszych i przejazd kolejowy w Pisarowcach powoduje spowolnienia i korki, szczególnie w godzinach szczytu.
Korzyści dla kierowców i mieszkańców
Nowy przebieg DK28 pozwoli:
-
skierować ruch tranzytowy poza centra miejscowości,
-
połączyć obwodnice Miejsca Piastowego i Sanoka w spójny układ komunikacyjny,
-
stworzyć ciąg drogi dwujezdniowej klasy GP na odcinku Krosno – Sanok,
-
zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróży,
-
skrócić czas dojazdu w Bieszczady.
Rozwój regionu
Inwestycja wpłynie nie tylko na poprawę komunikacji, ale także na rozwój gospodarczy. Lepsze skomunikowanie z drogą ekspresową S19 i autostradą A4 uczyni południowo-wschodnią część województwa bardziej atrakcyjną dla inwestorów. Ułatwi transport towarów, zwiększy dostępność turystyczną Bieszczadów oraz poprawi warunki życia mieszkańców dzięki zmniejszeniu hałasu i natężenia ruchu w miejscowościach położonych wzdłuż obecnej DK28.