W listopadzie 2024 roku radni zdecydowali o tym, iż Gorzów wystąpi ze Związku Celowego Gmin MG-6 i na własną rękę zajmie się odbieraniem odpadów na terenie miasta. Natomiast w marcu 2025 roku podjęli uchwałę w sprawie utworzenia nowej jednostki budżetowej pod nazwą Miejskie Odpady Komunalne (MOK).
– To jest konsekwencja tego, iż wychodzimy z MG-6 z dniem 1 stycznia 2026. Miasto przejmuje pełne władztwo w zakresie gospodarki odpadami oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków – mówił podczas marcowej sesji wiceprezydent Gorzowa Jacek Szymankiewicz.
Teraz czas na kolejne zmiany. Podczas najbliższej Sesji Rady Miasta Gorzowa, która odbędzie się w czwartek 5 czerwca, radni będą głosować nad uchwałą, która określa, jak od 2026 roku ma wyglądać system odbioru i zagospodarowania odpadów.
Jak często będą odbierane śmieci od 2026 roku?
Dokument szczegółowo opisuje, jak ma wyglądać system śmieciowy od 1 stycznia 2026 roku. Zakłada m.in. częstotliwości odbioru, obowiązki mieszkańców i limity dla PSZOK-ów. Całym systemem ma zarządzać jednostka budżetowa Miejskie Odpady Komunalne (MOK).
W projekcie uchwały określono dokładnie, jak często będą odbierane poszczególne frakcje:
odpady zmieszane: raz w tygodniu w domach jednorodzinnych, dwa razy w tygodniu w blokach, trzy razy w tygodniu w wieżowcach,
bioodpady: co tydzień latem (1 kwietnia–31 października), co dwa tygodnie zimą,
papier: co dwa tygodnie w domach, dwa razy w tygodniu w zabudowie wielorodzinnej,
szkło: raz w miesiącu w domach, co dwa tygodnie w blokach,
plastik i metal: co dwa tygodnie w domach, dwa razy w tygodniu w blokach.
Dodatkowo, w okolicach świąt (Boże Narodzenie, Wielkanoc, 1–3 maja) odbiór będzie zwiększony.
PSZOK z limitami. Sprawdź, co można oddać i ile
Projekt uchwały utrzymuje dotychczasowe limity obowiązujące w ZCG MG-6 dla odpadów przyjmowanych w Punktach Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Mieszkańcy będą mogli w ciągu roku oddać:
do 600 kg bioodpadów ogrodowych,
do 600 kg gruzu i odpadów budowlanych,
do 500 kg odpadów wielkogabarytowych,
do 8 sztuk zużytych opon od rowerów, motocykli i samochodów osobowych.
Do PSZOK-u trzeba będzie przywozić odpady posegregowane i odpowiednio przygotowane. Opony z ciężarówek, azbest czy odpady poprodukcyjne nie będą przyjmowane.
Kto zapewni pojemniki i worki? Nie wszystko dostaniesz od miasta
Miasto przejmie obowiązek wyposażania mieszkańców w pojemniki i worki na odpady – ale tylko częściowo. Właściciele domów jednorodzinnych sami będą musieli zaopatrzyć się w worki na bioodpady, jeżeli zadeklarowali kompostownik. Operator ma obowiązek mycia pojemników dwa razy w roku, od maja do września.
Za czystość wokół altanek i miejsc gromadzenia odpadów przez cały czas odpowiadają właściciele lub zarządcy nieruchomości.
Masz problem z odbiorem śmieci? Zgłoś to do MOK
Projekt uchwały przewiduje, iż wszelkie problemy – takie jak brak odbioru, niedostarczone worki, pomieszanie frakcji czy zanieczyszczenia – będzie można zgłaszać do Miejskich Odpadów Komunalnych. Zgłoszenia będzie można przekazać osobiście, telefonicznie, mailowo lub listownie. Warto je dokumentować, np. zdjęciami.