Szczecin potrafi budować ścieżki rowerowe – a Świnoujście? Znów zostaje w tyle
Inwestycja za 7,36 miliona złotych zmienia miejską rzeczywistość – ścieżka rowerowa przy Bogumińskiej rośnie w oczach
Szczecin kolejny raz pokazuje, iż potrafi inwestować w nowoczesną i funkcjonalną infrastrukturę rowerową. Prace przy budowie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulic Bogumińskiej i Obotryckiej nie zwalniają tempa – a miasto sukcesywnie dogania europejskie standardy w zakresie ekologicznego transportu i komfortu mieszkańców.
Podczas gdy Szczecin konsekwentnie rozwija swoją sieć tras rowerowych, Świnoujście – mimo licznych zapowiedzi – wciąż buksuje w miejscu. Wieloletnie plany dotyczące ścieżki łączącej kurort z Międzyzdrojami pozostają jedynie na papierze, a ścieżka wzdłuż trasy R-10 to wciąż marzenie wielu rowerzystów.
Szczecin buduje, działa i nie marnuje czasu
Obecnie w Szczecinie trwa budowa nowoczesnej ścieżki rowerowej o długości kilku kilometrów, która powstaje w ramach inwestycji podzielonej na dwa etapy. Prace prowadzone są na całym odcinku od ul. Jana z Czarnolasu do ul. Pokoju. To nie tylko trasa dla rowerów, ale również kompleksowa przebudowa chodników, przejazdów, parkingów oraz instalacja nowych krawężników i murów oporowych.
Roboty postępują gwałtownie – ekipy budowlane działają równolegle na wielu odcinkach. Widać efekty: wykonywane są korytowania, warstwy konstrukcyjne, brukowanie, a także montaż muru oporowego z prefabrykowanych elementów betonowych, który zapewni stabilizację terenu.
Etapy inwestycji – konkrety, nie obietnice
I Etap obejmuje budowę ścieżki rowerowej i chodnika od ul. Jana z Czarnolasu do zjazdu na stację benzynową. W jego ramach:
-
wyznaczono przejazdy rowerowe,
-
przebudowano skrzyżowanie z ul. Hożą,
-
utwardzono nawierzchnię przy Zachodniopomorskim Centrum Edukacji,
-
zastosowano geosyntetyki i prefabrykaty do stabilizacji terenu,
-
wykonano nowe nasadzenia i przesunięto sygnalizatory dla rowerzystów.
II Etap dotyczy odcinka od stacji benzynowej do ul. Pokoju. Obejmuje on:
-
nowy ciąg pieszo-rowerowy,
-
modernizację skrzyżowania z ul. Pokoju i jego poszerzenie,
-
dalsze prace brukarskie i inżynieryjne.
Całość inwestycji realizuje firma ZRIB D.Y.K.O.W.S.K.I. Sp. z o.o., a nadzór prowadzi Szczecińskie Inwestycje Miejskie Sp. z o.o.. Koszt całej operacji to 7 360 000 zł brutto, z czego część pokrywają Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego w ramach ZIT Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Szczecin potrafi budować ścieżki rowerowe – a Świnoujście? Znów zostaje w tyle
Świnoujście? przez cały czas tylko obietnice i zmarnowane miliony
W kontraście do tych działań Świnoujście wypada blado. Mimo wielu lat planowania, miasto nie potrafi zrealizować kluczowego odcinka ścieżki rowerowej do Międzyzdrojów, który jest częścią prestiżowej trasy EuroVelo 10. Świnoujście przegapiło choćby 11 milionów złotych dofinansowania, a inwestycja przez cały czas nie ruszyła z miejsca.
Podczas gdy turyści i mieszkańcy Szczecina zyskują komfortowe warunki do jazdy rowerem, świnoujścianie przez cały czas muszą korzystać z niebezpiecznych, wąskich poboczy i zniszczonych chodników.
Rowerowa przyszłość należy do Szczecina
Miasta, które myślą przyszłościowo, stawiają na zrównoważony transport. Rower to nie tylko ekologia, ale też zdrowie, mobilność i oszczędność. Szczecin rozumie te potrzeby i wdraża inwestycje, które realnie zmieniają jakość życia. Nowe trasy rowerowe nie powstają tam „na pokaz”, ale są logiczną i potrzebną częścią miejskiej infrastruktury.
Świnoujście tymczasem przez cały czas szuka wymówek – raz to brak dokumentacji, innym razem protesty ekologów, a najczęściej po prostu brak woli politycznej.
Czy Świnoujście w końcu dogoni resztę regionu?
Jeśli Świnoujście chce naprawdę przyciągać turystów i poprawiać jakość życia mieszkańców, musi przestać oglądać się na innych i zacząć działać. Inwestycje rowerowe w Szczecinie pokazują, iż można. Wystarczy chcieć. Pytanie tylko, czy lokalne władze Świnoujścia mają w sobie determinację, by dogonić rozwijające się miasta Pomorza Zachodniego.
Na razie jednak widać wyraźnie: Szczecin jedzie do przodu, a Świnoujście zostaje w tyle.

Szczecin potrafi budować ścieżki rowerowe – a Świnoujście? Znów zostaje w tyle