Zespół „Wikingowie” z serwisu Scania w Gdańsku zwyciężył w krajowym finale międzynarodowego konkursu Top Team 2025 i będzie reprezentował Polskę w finale regionalnym we Włoszech. Konkurs odtwarza realia pracy serwisowej, sprawdza wiedzę techniczną, umiejętności praktyczne i zgranie zespołu. W rywalizacji udział wzięło pięć polskich drużyn, wyłonionych spośród 26 ekip serwisowych z całej Polski. Top Team to nie tylko prestiż, ale też sposób, w jaki Scania inwestuje w rozwój kompetencji swoich pracowników.
Praca mechanika w nowoczesnym serwisie ciężarówek to połączenie wiedzy technicznej, znajomości systemów diagnostycznych, umiejętności pracy zespołowej i gotowości uczenia się nowych rzeczy.
To właśnie codzienną pracę mechaników i pracowników BOK odzwierciedla międzynarodowy konkurs Scania Top Team. Konkurs składa się z trzech etapów – finału krajowego, regionalnego i światowego. W polskim finale tegorocznego konkursu najlepszy okazał się zespół ze Scania Gdańsk – „Wikingowie”, który będzie reprezentował Polskę w finale regionalnym. Drugie miejsce zajęła drużyna z Gliwic – „Hanysy”, a trzecie – Scania Koszalin – „Koszalinianie”. Pozostałe drużyny, które na podstawie eliminacji zmierzyły się w finale krajowym to zespoły „Scan-Partner” deleara Scania Scan-Partner oraz „Szczecińskie Gryfy” ze Scania Szczecin.
– Top Team to symulacja tego, z czym nasze zespoły serwisowe mierzą się na co dzień. To, co dla klienta jest awarią w trasie, w konkursie staje się zadaniem punktowanym. Top Team jest sprawdzianem umiejętności serwisowych na najwyższym poziomie, a jednocześnie manifestacją wartości, które od lat budują markę Scania – mówi Jacek Łaski, lider szkoleń technicznych w Scania Polska S.A.
Finał krajowy składał się z pięciu zadań, na których rozwiązanie zespoły miały po 20 minut. Podczas testów sprawdzano zarówno wiedzę teoretyczną, jak i umiejętności praktyczne – diagnozowania usterek elektrycznych i mechanicznych oraz znajomość systemów diagnostycznych.
Zadania praktyczne obejmowały diagnozę problemu elektrycznego w silniku przemysłowym, działania na układzie hamulcowym, wykonanie precyzyjnych pomiarów silnika DW6 z gamy Scania Super oraz uruchomienie autobusu miejskiego Scania Citywide z podwoziem typu K, w którym wykryto usterkę.
– To był pokaz wiedzy, doświadczenia, skupienia i współpracy pod presją czasu. „Wikingowie” z Gdańska zdobyli najwięcej punktów, zachowując spokój i opanowanie w każdej sytuacji, i będą reprezentować Polskę w regionalnym finale, który odbędzie się w Trydencie we Włoszech. Mechanicy, którzy mierzą się w konkursie Top Team, to właśnie ci, którzy na co dzień dbają o to, by pojazdy Scania wracały na trasę jak najszybciej, w pełni sprawne i bezpieczne. Ich umiejętności, wiedza i zaangażowanie przekładają się bezpośrednio na zadowolenie klientów, efektywność transportu i – ostatecznie – na zrównoważoną mobilność – dodaje Jacek Łaski.

Top Team to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów serwisowych na świecie. W edycji 2025 bierze udział ponad osiem tysięcy mechaników i doradców serwisowych z ponad 70 krajów. Jednak nie chodzi tu tylko o rywalizację. Celem konkursu, organizowanego przez Scania od lat 80., jest rozwój kompetencji, praca zespołowa i promowanie kultury ciągłego doskonalenia – wartości głęboko zakorzenionych w DNA firmy Scania.
Dla wielu uczestników udział w konkursie to nie tylko możliwość zmierzenia się z kolegami z innych serwisów, ale przede wszystkim wyjątkowa przygoda. Przygotowania do finału realizowane są miesiącami – zespoły analizują dokumentację techniczną, ćwiczą obsługę narzędzi diagnostycznych, szlifują komunikację.
Top Team to także narzędzie, za pomocą którego Scania inwestuje w ludzi. Bo jak podkreślają organizatorzy konkursu: najlepsze narzędzia i technologia nie zastąpią zespołu, który potrafi ze sobą współpracować, rozwiązywać problemy i nie bać się wyzwań.