Transport publiczny w Irlandii wchodzi w nową erę

2 godzin temu
Zdjęcie: Transport publiczny w Irlandii wchodzi w nową erę


Rząd zapowiada ogromne inwestycje, które mają całkowicie odmienić system komunikacji w Irlandii.

Transport publiczny w Irlandii przeżywa historyczny rozwój – w 2024 roku padły rekordy liczby pasażerów, a rząd zapowiada ogromne inwestycje, które do 2030 roku mają całkowicie odmienić system komunikacji w kraju.

Transport publiczny w Irlandii

Według najnowszego raportu Narodowego Urzędu Transportu (NTA), w 2024 roku z usług objętych Public Service Obligation (PSO) skorzystano ponad 343 miliony razy – o 32 miliony więcej niż w 2023 roku.

Jest to drugi rok z rzędu, w którym liczba podróży osiągnęła rekordowy poziom, przewyższając wyniki sprzed 2020 roku. Średnio każdego dnia z transportu publicznego korzystało ponad milion pasażerów.

Wzrost odnotowali wszyscy najwięksi operatorzy:

  • Dublin Bus – 159 mln podróży (wzrost o prawie 9%)
  • Bus Éireann – 46 mln podróży
  • Go-Ahead Ireland – ponad 22 mln podróży (wzrost o 20%)
  • Luas – rekordowe 54 mln podróży
  • Irish Rail – prawie 51 mln podróży
  • TFI Local Link – 4,7 mln podróży (wzrost o 47%)

Dynamiczny rozwój usług lokalnych był możliwy m.in. dzięki 45 nowym i rozszerzonym połączeniom w ramach programu Connecting Ireland Rural Mobility Plan.

Rozbudowa infrastruktury

W 2024 roku zrealizowano szereg znaczących projektów. W Dublinie rozpoczęto testy bateryjnych składów DART+ oraz przygotowano wnioski planistyczne dla dalszej rozbudowy sieci. Rozpoczęto prace nad projektem Luas Finglas, a w Cork zatwierdzono wstępny plan BusConnects i nową zajezdnię autobusową.

W całym kraju przyspiesza elektryfikacja taboru – do Limerick trafiła w pełni elektryczna flota autobusowa, a w 2026 roku na trasie Dublin–Drogheda pojawi się 65 nowych bateryjnych wagonów kolejowych.

Rząd przeznaczył także środki na wdrożenie Next Generation Ticketing – nowoczesnego systemu biletowego, który uprości podróże różnymi środkami transportu.

Priorytetowe projekty do 2030 roku

Okres do końca dekady ma być przełomowy dla irlandzkiego transportu. W planach znajduje się m.in. lekka kolej w Cork, rozwój połączeń kolejowych w Galway i Waterford, a także zwiększenie przepustowości i częstotliwości kursów w całym kraju.

Szczególne znaczenie ma projekt Metrolink w Dublinie, który ma usprawnić komunikację w północnej części miasta i stać się impulsem do rozwoju gospodarczego całego regionu.

Na liście priorytetów znajdują się również modernizacje stacji kolejowych, podwójne tory w kluczowych lokalizacjach oraz rozbudowa sieci tramwajowej i autobusowej w ramach programów BusConnects.

Inwestycje w Irlandii

W 2024 roku przeznaczono 321 mln euro na projekty pieszo-rowerowe. Dzięki temu powstało lub zmodernizowano 184 km chodników i ścieżek rowerowych. Program Safe Routes to School objął 822 szkoły, gdzie zainstalowano parkingi na rowery i hulajnogi.

Dodatkowe 24 mld euro przyznane w ramach Krajowego Planu Rozwoju pozwolą na realizację kolejnych inwestycji. Priorytetem ma być rozwój kolei, w tym połączeń regionalnych, a także wdrażanie rozwiązań przyjaznych środowisku i nowoczesnych technologii.

Transport publiczny w Irlandii wkracza w fazę dynamicznych zmian – od rekordowej liczby pasażerów po ambitne projekty, które w nadchodzących latach mogą całkowicie odmienić sposób podróżowania po kraju – zapowiada rząd.

Idź do oryginalnego materiału