Rząd zapowiada ogromne inwestycje, które mają całkowicie odmienić system komunikacji w Irlandii.
Transport publiczny w Irlandii przeżywa historyczny rozwój – w 2024 roku padły rekordy liczby pasażerów, a rząd zapowiada ogromne inwestycje, które do 2030 roku mają całkowicie odmienić system komunikacji w kraju.
Transport publiczny w Irlandii
Według najnowszego raportu Narodowego Urzędu Transportu (NTA), w 2024 roku z usług objętych Public Service Obligation (PSO) skorzystano ponad 343 miliony razy – o 32 miliony więcej niż w 2023 roku.
Jest to drugi rok z rzędu, w którym liczba podróży osiągnęła rekordowy poziom, przewyższając wyniki sprzed 2020 roku. Średnio każdego dnia z transportu publicznego korzystało ponad milion pasażerów.
Wzrost odnotowali wszyscy najwięksi operatorzy:
- Dublin Bus – 159 mln podróży (wzrost o prawie 9%)
- Bus Éireann – 46 mln podróży
- Go-Ahead Ireland – ponad 22 mln podróży (wzrost o 20%)
- Luas – rekordowe 54 mln podróży
- Irish Rail – prawie 51 mln podróży
- TFI Local Link – 4,7 mln podróży (wzrost o 47%)
Dynamiczny rozwój usług lokalnych był możliwy m.in. dzięki 45 nowym i rozszerzonym połączeniom w ramach programu Connecting Ireland Rural Mobility Plan.
Rozbudowa infrastruktury
W 2024 roku zrealizowano szereg znaczących projektów. W Dublinie rozpoczęto testy bateryjnych składów DART+ oraz przygotowano wnioski planistyczne dla dalszej rozbudowy sieci. Rozpoczęto prace nad projektem Luas Finglas, a w Cork zatwierdzono wstępny plan BusConnects i nową zajezdnię autobusową.
W całym kraju przyspiesza elektryfikacja taboru – do Limerick trafiła w pełni elektryczna flota autobusowa, a w 2026 roku na trasie Dublin–Drogheda pojawi się 65 nowych bateryjnych wagonów kolejowych.
Rząd przeznaczył także środki na wdrożenie Next Generation Ticketing – nowoczesnego systemu biletowego, który uprości podróże różnymi środkami transportu.
Priorytetowe projekty do 2030 roku
Okres do końca dekady ma być przełomowy dla irlandzkiego transportu. W planach znajduje się m.in. lekka kolej w Cork, rozwój połączeń kolejowych w Galway i Waterford, a także zwiększenie przepustowości i częstotliwości kursów w całym kraju.
Szczególne znaczenie ma projekt Metrolink w Dublinie, który ma usprawnić komunikację w północnej części miasta i stać się impulsem do rozwoju gospodarczego całego regionu.
Na liście priorytetów znajdują się również modernizacje stacji kolejowych, podwójne tory w kluczowych lokalizacjach oraz rozbudowa sieci tramwajowej i autobusowej w ramach programów BusConnects.
Inwestycje w Irlandii
W 2024 roku przeznaczono 321 mln euro na projekty pieszo-rowerowe. Dzięki temu powstało lub zmodernizowano 184 km chodników i ścieżek rowerowych. Program Safe Routes to School objął 822 szkoły, gdzie zainstalowano parkingi na rowery i hulajnogi.
Dodatkowe 24 mld euro przyznane w ramach Krajowego Planu Rozwoju pozwolą na realizację kolejnych inwestycji. Priorytetem ma być rozwój kolei, w tym połączeń regionalnych, a także wdrażanie rozwiązań przyjaznych środowisku i nowoczesnych technologii.
Transport publiczny w Irlandii wkracza w fazę dynamicznych zmian – od rekordowej liczby pasażerów po ambitne projekty, które w nadchodzących latach mogą całkowicie odmienić sposób podróżowania po kraju – zapowiada rząd.