Trump wstrząsa Toyotą: cła kosztują największego producenta samochodów na świecie 8,14 miliarda dolarów

bejsment.com 3 godzin temu

Toyota, producent samochodów z Japonii, twierdzi, iż nowe cła wpłynęły na spadek ich zysków. Między kwietniem a czerwcem zyski firmy spadły o 36,9%.

Donald Trump swoimi cłami zaskoczył globalny przemysł motoryzacyjny. Volkswagen i Stellantis – częściowo amerykańska firma, stworzona przez połączenie Fiat-Chrysler i PSA – przyznali, iż cła wpłynęły na ich finanse. Cła wpłynęły negatywnie na ich finanse w wysokości odpowiednio 1,3 i 1,5 miliarda jenów. Toyota ostrzega, iż wojna celna Trumpa będzie kosztować firmę 1,4 biliona jenów, czyli około 8139,6 miliona euro.

To jest rachunek, który Toyota musi zapłacić za japoński rok podatkowy, który rozpoczął się w kwietniu i zakończy w marcu 2026 r. W pierwszym kwartale (od kwietnia do czerwca), cła miały na firmę negatywny wpływ w wysokości 0,45 biliona jenów, czyli około 2,616 miliarda euro.

Toyota mówi: “Mimo wpływu amerykańskich ceł i innych czynników, wyniki firmy pokazały spadek zysku operacyjnego. Mimo tego, przez cały czas realizujemy inwestycje i ulepszenia, takie jak zwiększanie sprzedaży, redukcja kosztów i zwiększanie zysków. Będziemy współpracować ze wszystkimi naszymi partnerami, aby wykorzystać rezultaty naszych działań i zwiększyć produktywność.”

Toyota, największy na świecie producent samochodów, przyznaje, iż najbardziej ucierpiał w branży motoryzacyjnej z powodu ceł Trumpa. Firma odnotowała zysk w wysokości 841,3 mld jenów w pierwszym kwartale roku obrotowego w Japonii. To jest około 4,89 mld euro. To jest spadek o 36,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zysk operacyjny firmy wyniósł 1,16 bln jenów, czyli około 6,779 mld euro. To jest spadek o 10,9%.

Ciągle jednak, te liczby sprawiają, iż reszta przemysłu motoryzacyjnego jest zazdrosna. Rynek motoryzacyjny przeżywa kryzys z powodu konkurencji ze strony chińskich marek i zmiany na pojazdy elektryczne. Toyota zdecydowała skupić się najpierw na technologii hybrydowej.

Jednak, przychody firmy wzrosły do 12,25 bln jenów, co stanowi wzrost o 3,5%. Japońska firma dostarczyła na całym świecie 2,411 mld samochodów, o 7,06% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Najwięcej dostaw – o 12,7%, do 794 000 sztuk – wzrosły w Stanach Zjednoczonych. Inne marki, takie jak Mercedes-Benz, również odnotowały wysoką sprzedaż w Stanach Zjednoczonych.

W ciągu całego roku Toyota spodziewa się dostarczyć 9,8 miliona samochodów na całym świecie. Stany Zjednoczone będzie największym rynkiem zbytu Toyoty, z 2,96 miliona samochodów. jeżeli chodzi o zysk netto, firma spodziewa się osiągnąć około 15,465 mld euro. I mają zamiar generować przychody w wysokości 281,979 mld euro.

Reszta japońskiego przemysłu motoryzacyjnego również cierpi z powodu Donalda Trumpa.

Wyniki Toyoty zostały opublikowane dzień po wynikach Hondy, innego giganta z Japonii. Honda w pierwszym kwartale roku obrotowego zarobiła 196,7 mld jenów. To jest około połowa tego, co zarobili w analogicznym okresie ubiegłego roku. Honda zasugerowała, iż w ciągu całego roku spodziewają się spadku zysku o 49,8%, do 420 mld jenów, z powodu ceł.

Nissan, który również przeżywa kryzys, również odczuwa negatywne skutki ceł. Nissan odnotował stratę netto w wysokości 115,8 mld jenów, czyli około 674 mln euro.

Mazda z kolei odnotowała stratę w wysokości 42,104 mld jenów, czyli około 244,87 mln euro. Firma prognozuje spadek zysków o 82,5%, z zyskiem w wysokości 20 mld jenów, czyli około 116,32 mln euro. “Ze względu na wpływ polityki taryfowej USA, spodziewamy się, iż zysk operacyjny za rok obrotowy kończący się 31 marca 2026 r. będzie niższy niż w roku poprzednim. Będziemy jednak dążyli do utrzymania sprzedaży na tym samym poziomie co w roku poprzednim, wdrażając inicjatywy takie jak redukcja kosztów zmiennych i stałych o łącznie 80 mld jenów” – powiedziała Mazda.

Idź do oryginalnego materiału