Trwa remont Mostu Grunwaldzkiego. Tramwaje wrócą pod koniec października, samochody w grudnia

1 tydzień temu

Remont mostu Grunwaldzkiego, rozpoczęty 10 maja 2025 roku, osiągnął najważniejszy etap. Zgodnie z harmonogramem Zarządu Dróg Miasta Krakowa, tramwaje powrócą na przeprawę pod koniec października, a samochody w grudniu tego roku.

Na środku mostu zamontowano stalowe koryta, które w najbliższych tygodniach zostaną wypełnione szynami nowego torowiska. Każdy element waży setki kilogramów, a ich łączna masa odpowiada ciężarowi dziesięciu dorosłych słoni. w tej chwili trwa manualne układanie i wiązanie prętów zbrojeniowych pod warstwę nadbetonu – to praca, której nie da się zmechanizować.

Po stronie ronda Grunwaldzkiego prowadzone są roboty przygotowawcze przy kanałach ciepłowniczych, co umożliwi wykonanie stropu nad instalacjami. Po obu stronach przeprawy ekipy Wodociągów Miasta Krakowa wymieniają fragmenty sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Od strony koryta Wisły trwa deskowanie spodu płyty pomostu.

W drugiej połowie sierpnia i we wrześniu zaplanowano montaż szyn i dalsze prace przy podbudowie jezdni i chodników. Po zakończeniu prac torowych rozpocznie się układanie nawierzchni drogowej.

Ekspertyza Politechniki Krakowskiej wykazała, iż obecna konstrukcja mostu będzie mogła funkcjonować bezpiecznie jedynie do 2038 roku. Obecne prace mają charakter zabezpieczający – ich celem jest przedłużenie żywotności obiektu do czasu budowy nowej przeprawy. Demontaż starej nawierzchni ujawnił uszkodzenia konstrukcji, co potwierdziło konieczność podjęcia robót w tym roku.

– Jak do tej pory remont mostu Grunwaldzkiego idzie zgodnie z planem i założonym wcześniej harmonogramem – informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Przetarg na remont był dwukrotnie przekładany, bo potencjalni wykonawcy zgłaszali liczne pytania o dokumentację i warunki realizacji inwestycji. Ostatecznie zgłosiło się pięć podmiotów, a zwyciężyło konsorcjum ZUE i Intop Tarnobrzeg z ofertą 15,46 mln zł brutto – o prawie sześć milionów mniej niż zakładał kosztorys. Co istotne, zwycięzca zadeklarował skrócenie czasu największych utrudnień.

Umowa została podpisana, a 10 maja 2025 roku wykonawca przejął plac budowy. Od tego momentu liczone są wszystkie etapy prac. Według nowego harmonogramu tramwaje i autobusy wrócą na most po 24 tygodniach, czyli 25 października 2025 roku – dwa tygodnie wcześniej niż w pierwotnych planach. Samochody pojadą po 31 tygodniach, czyli 13 grudnia – cztery tygodnie przed wcześniejszym terminem. Zakończenie całej inwestycji przewidziano na marzec 2026 roku.

Idź do oryginalnego materiału