Tychy: Stacja PKP będzie przebudowana. PKP planuje już prace projektowe.

4 godzin temu

PKP PLK rozpoczyna przygotowania do przebudowy kolejnego odcinka linii kolejowej E 65. Przypomnijmy, to na odcinku tej linii od Będzina do Katowic Ligoty realizowane są teraz najbardziej intensywne prace. Zgodnie z zapowiedziami nadchodzi czas na kolejny odcinek Katowice Ligota – Tychy Miasto. Tutaj także rozbudowane zostanie torowisko, ale również, stacja Tychy ma przejść gruntowną przebudowę.

Najpierw projekt później decyzje

Jak mówił podczas konferencji prasowej na katowickim dworcu PKP – dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki, lada moment rozstrzygnięte zostanie postępowanie przetargowe, które wyłonić ma projektanta odcinka Katowice Ligota – Miasto Tychy.

  • „Mamy nadzieję ogłosić wybór najkorzystniejszej oferty w ciągu dwóch, trzech tygodni. W zależności od protestów umowę prawdopodobnie będziemy mogli podpisać już w wakacje” – nakreśla plany spółki PLK Marcin Mochocki.

Kolejnym krokiem ma być przygotowanie dokumentacji projektowej, która pozwoli wystąpić i uzyskać przez PKP PLK wymagane prawem decyzje administracyjne. To umożliwi rozpoczęcie pierwszych prac związanych z kolejną przebudową na linii E65.

Założenia dla odcinka Katowice Ligota-Tychy Miasto są takie same, jak dla całego odcinka katowickiego. Chodzi o oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od ruchu dalekobieżnego, aby zbudować jak najbardziej użyteczną siatkę połączeń lokalnych.

  • „Najważniejszym celem projektu jest budowa dodatkowej party torów, czyli odcinek od stacji Katowice Ligota do stacji Tychy będzie czterotorowy. Przebudowana będzie też sama stacja Tychy, która dzisiaj nie zapewnia takiego komfortu jak choćby stacja Katowice. Ten efekt będzie w samej infrastrukturze, peronach, małej architekturze, informacji pasażerskiej, jak i przebudowie układu torowego stacji Tychy.” – tłumaczy Marcin Mochocki.

Nowy układ torowy będzie pozwalał na bezkolizyjny przejazd pociągu w kierunku stacji Tychy Lodowisko.

Powstanie dodatkowy tunel pod stacją Katowice

materiały prasowe fot: Łukasz HachuŁa

PKP PLK doszło do porozumienia z Miastem Katowice, za pomocą którego możliwe będzie skomunikowanie dworca kolejowego z dworcem autobusowym. Pod peronem pierwszym w tym celu wybudowany zostanie tunel łączący stację z ulicą Mikołowską. Od ulicy Mikołowskiej w kierunku dworca autobusowego powstanie kładka dla pieszych. Wybudować ma ją miasto Katowice.

Dodatkowy peron kolejowy Stadion Miejski GKS – Katowice

Porozumienie pomiędzy miastem a kolejarzami zakłada także budowę dodatkowego peronu, który umożliwiłby wygodny dostęp do Stadionu Miejskiego w Katowicach. PLK SA zabezpieczą miejsce pod przyszłą budowę obiektu i będą starać się pozyskać środki na ten cel.

Szybciej Mikołowską i św. Jana

Kolejną dobra informacja dla mieszkańców Katowic, to zmiana technologii przebudowy wiaduktów nad ul. Mikołowską i Św. Jana. Pozwoli to na utrzymanie ruchu tramwajowego i szybsze uruchomienie, bo na początku 2026 roku dwóch pasów na ul. Mikołowskiej. W efekcie prace na wiadukcie przy ul. Św. Jana rozpoczną się wcześniej przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu tramwajowego oraz samochodowego – po jednym pasie w każdą stronę.

Pierwotnie zakładano wstrzymanie ruchu przy ul. Mikołowskiej na czas kolejowej inwestycji i później, gdy swoją część inwestycji rozpocznie Miasto Katowice.

Zakończenie prac na ulicy Granicznej rozpoczęcie prac na Damrota, Francuskiej i Ligockiej

Po zakończeniu przebudowy wiaduktu nad ul. Graniczną w Katowicach przyjdzie czas na wiadukty nad ulicą Francuską i Damrota. Tam jednak utrzymany zostanie ruch pieszy i drogowy po jednym pasie. Kolejarze nie wykluczają jednak naprzemiennego zamknięcia tych przejazdów okresowo lub w weekendy.

Kolejny etap zakłada przebudowę wiaduktu na Ligockiej. Dopiero wtedy, kiedy pozostałe wiadukty w katowickiej dzielnicy Ligota zostaną ukończone i oddane do użytku. Na Ligockiej utrzymany zostanie ruch pieszy i samochodowy po jednym pasie. Podobnie wyglądała będzie przebudowa wiaduktu na ul. Murckowskiej.

Nowe przystanki kolejowe w Katowicach

Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach zakłada też powstanie nowych przystanków kolejowych dla ruchu aglomeracyjnego. Będą to: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec.

Modernizację przejdą stacje: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych powstanie dodatkowy peron.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Jej wartość to ok. 7 mld zł.

Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.

Idź do oryginalnego materiału