Świdniccy radni uchwalili regulamin korzystania z cmentarzy komunalnych przy ulicach Słowiańskiej i Łukasińskiego. Nowe przepisy mają umożliwić prowadzenie skutecznego nadzoru nad zagospodarowaniem i utrzymaniem nekropolii, wyznaczać prawa i obowiązki firm świadczących usługi pogrzebowe, a także regulować zasady likwidacji grobów.
W piątek, 26 września Rada Miejska w Świdnicy uchwaliła regulamin korzystania z cmentarzy komunalnych. – Uchwała porządkuje sposób administrowania i jasno określa obowiązki dysponentów grobów, a także wprowadza jasne reguły dotyczące organizacji ceremonii pogrzebowych wykonywanych przy grobach, ale przede wszystkim – novum – określa zasady likwidacji grobów po upływie ustawowych 20 lat – opisywał Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
– Przeprowadziliśmy kilka lat temu inwentaryzację tych grobów, które nie mają aktualnych opłat w okresie 20 lat i w przypadku cmentarza przy ulicy Słowiańskiej mówimy o liczbie około 60 grobów do ponownej możliwości pochówku, a w przypadku cmentarza przy ulicy Łukasińskiego mówimy już o liczbie ponad 150 grobów. To nas sprowokowało do tego, abyśmy jasno określili zasady likwidacji grobów i to znalazło swoje odzwierciedlenie w 17 punktach regulaminu. Po umieszczeniu informacji na tych grobach, które mogą potencjalnie ulec likwidacji, z tych 150 nieopłaconych grobów pojawili się dysponenci, którzy w przypadku 100 dokonali opłaty. W związku z tym na cmentarzu przy ulicy Łukasińskiego mamy możliwość ponownie dokonać pochówku w około 50 grobach – mówił Gleba.
Nowo przyjęte przepisy dotyczące zasad likwidacji grobów:
- Dysponent grobu, w celu wykonania czynności związanych z ekshumacją, musi uzyskać zgodę adekwatnego Inspektora Sanitarnego oraz Administratora cmentarzy komunalnych.
- Zgodnie z prawem nieopłacony grób może zostać zlikwidowany.
- Grób może być wykorzystany do ponownego chowania zmarłych, jeżeli po upływie 20 lat od zawarcia przez zarząd cmentarza umowy cywilnoprawnej z dysponentem grobu, nie zostanie dokonana kolejna opłata przez zainteresowane osoby bądź instytucje (art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych).
- Typowanie grobów do likwidacji następuje poprzez sprawdzenie w księgach cmentarnych opłat za miejsca pod grób. Brak opłaty upoważnia do wpisania grobu na listę grobów do likwidacji.
- Likwidacja grobu poprzedzona jest informacją umieszczoną przez Administratora na grobie na co najmniej 12 miesięcy przed planowanym terminem likwidacji.
- Usunięcie przez osobę nieupoważnioną tabliczki/naklejki z grobu przeznaczonego do likwidacji nie stanowi przesłanki do wstrzymania procedury likwidacji nieopłaconych grobów.
- Administrator nie ma obowiązku poszukiwania osób, które mogą zgłosić zastrzeżenia i uregulować opłatę.
- Po upływie ustalonego terminu wywieszenia informacji na grobach, lista grobów do likwidacji zostaje ponownie weryfikowana przez Administratora cmentarzy.
- Z przebiegu czynności związanych z likwidacją grobów Administrator sporządza protokół, który przechowuje w dokumentacji cmentarnej.
- Zdemontowane elementy nagrobków przechowuje się w na terenie podległym Administratorowi cmentarzy przez okres 3 miesięcy, a ewentualne roszczenia opiekunów grobów załatwiane są indywidualnie.
- W przypadku nieodebrania w okresie 3 miesięcy zdeponowanych elementów grobu, przechodzą one na własność Administratora.
- Administrator nie zwraca kosztów powstałych na skutek usuniętych nagrobków.
- Po likwidacji nagrobka wnętrze grobu pozostaje nienaruszone. Pochówek nowej osoby polega na umieszczeniu jej w grobie bez usuwania szczątków poprzedników (szczątki ze zlikwidowanego grobu podlegają przełożeniu poniżej nowego pochówku).
- Na wniosek osoby dokonującej pochówku, pozostałości po poprzednim pochówku zostają ekshumowane i trafiają do ossuarium, na koszt osoby zlecającej pochówek.
- Wygasłe prawo do grobu można przywrócić w dowolnym terminie wnosząc adekwatną opłatę liczoną wstecz, tj. od daty upływu ważności poprzedniej opłaty, o ile grób nie został użyty do ponownego pochówku lub zlikwidowany.
- Miejsca po zlikwidowanych grobach przeznaczone są wyłącznie do ponownego pochówku.
- W przypadku nieprzedłużenia na następne 20 lat opłaty za miejsce rezerwowe, rezerwacja wygasa automatycznie w dniu upływu 20 lat od daty wniesienia opłaty. Po tym terminie miejsce pozostaje do dyspozycji Administratora cmentarzy.
Zgodnie z zarządzeniem prezydenta Świdnicy z 24 stycznia 2024 roku w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych, stawki opłat za zachowanie nienaruszalności grobu na kolejne 20 lat wynoszą:
- na cmentarzu przy ul. Słowiańskiej
1) grób ziemny dziecięcy (dzieci do lat 6) – 100 zł,
2) grób ziemny jednomiejscowy – 695 zł,
3) grób ziemny dwumiejscowy (w pionie) – 1135 zł,
4) grób ziemny jednomiejscowy na kwaterach trawiastych – 925 zł,
5) grób ziemny dwumiejscowy na kwaterach trawiastych – 1365 zł,
6) grób murowany jednomiejscowy – 695 zł; - na cmentarzu przy ul. Waleriana Łukasińskiego:
1) grób ziemny jednomiejscowy – 805 zł,
2) grób ziemny dwumiejscowy – 1245 zł,
3) grób murowany jednomiejscowy – 805 zł,
4) grób ziemny dziecięcy (dzieci do lat 6) – 100 zł.
Z przyjętym przez radnych regulaminem korzystania z cmentarzy komunalnych można zapoznać się pobierając dokument ze strony Rady Miejskiej w Świdnicy (dokument w formacie PDF).
/mn/