To duży i istotny krok w kierunku zrównoważonego transportu i rozwoju miasta. Projekt „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Bielsku-Białej” uzyskał pozytywną ocenę i został zakwalifikowany do dofinansowania z programu FEnIKS – Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Całkowity koszt inwestycji to 366,8 mln zł, dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 219,5 mln zł – cieszą się w bielskim ratuszu.
Okres realizacji projektu przypada na latach 2023-2028. W marcu tego roku Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej podpisał umowy na opracowanie dokumentacji projektowej budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz ze strefą obsługi pasażerskiej. Wykonawcą projektu jest konsorcjum firm w składzie – Pracownia Projektowa Czora i Czora Sp. z o.o. z Katowic oraz TDM Projekt Sp. z o.o. z Krakowa – które jest odpowiedzialne za kompleksowe zaprojektowanie całego przedsięwzięcia. Zespół projektowy ma 330 dni na realizację prac.
Centrum przesiadkowe to strategiczna inwestycja transportowa. Składa się z trzech komponentów. Pierwszy to przedpole dworcowe, które wymaga przebudowy odcinka ulicy Warszawskiej – pomiędzy ulicą Piastowską a ulicą Lipową. Powstaną tam dwa ronda turbinowe oraz, pomiędzy nimi, perony komunikacji miejskiej. Przebudowana zostanie też historyczna kładka dla pieszych, która po modernizacji zachowa swój charakter, ale zyska np. windy z nowym zejściem na perony. Ostatni komponent to budowa budynku dworcowego połączonego z parkingiem wielopoziomowym.
Wartość umowy na opracowanie dokumentacji i pełnienie nadzoru autorskiego wynosi 3,8 miliona złotych.
Zintegrowane centrum przesiadkowe będzie spełniać swoją funkcję dzięki powiązaniu z inną kluczową inwestycją infrastrukturalną – śródmiejską obwodnicą Bielska-Białej. Oba przedsięwzięcia stworzą nowoczesny i spójny system transportowy, który usprawni ruch w mieście, poprawi komfort pasażerów oraz wpłynie pozytywnie na układ komunikacyjny całego obszaru.
Źródło: UM w Bielsku-Białej