W związku z eskalacją napięć na Bliskim Wschodzie linia lotnicza Wizz Air poinformowała o czasowym zawieszeniu wszystkich rejsów do i z lotniska Tel Awiw–Ben Gurion (TLV) oraz europejskich połączeń z portem lotniczym Amman Queen Alia (AMM). Dodatkowo, w związku z zamknięciem przestrzeni powietrznej w Azji Środkowej, zawieszono również wybrane loty z Abu Zabi do Uzbekistanu, Kazachstanu i Kirgistanu.
Decyzje te obowiązują co najmniej do 15 września 2025 roku i – jak podkreśla przewoźnik – wynikają bezpośrednio z troski o bezpieczeństwo pasażerów i załogi.
Informacje dla pasażerów
Pasażerowie, których loty zostały odwołane, otrzymują wiadomości e-mailowe i SMS-y z informacjami o aktualnym statusie podróży oraz dostępnych możliwościach: zwrotu pieniędzy, zmiany rezerwacji lub uzyskania vouchera. Dodatkowo przewoźnik udostępnił w swojej aplikacji mobilnej i panelu klienta opcje do samodzielnego zarządzania rezerwacją.
Co z lotami ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich?
Szczególnie dotknięci mogą być pasażerowie podróżujący z Abu Zabi – stamtąd Wizz Air latał m.in. do Azji Środkowej. Z uwagi na ograniczenia w przestrzeni powietrznej i problemy operacyjne, te połączenia zostały zawieszone. Warto pamiętać, iż w przypadku odwołania lotu z Abu Zabi do Uzbekistanu, Kazachstanu czy Kirgistanu pasażerowie muszą samodzielnie zorganizować alternatywny transport – zwłaszcza jeżeli nie mają prawa do wjazdu do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Co oznacza to dla podróżnych?
Wstrzymanie lotów z powodów geopolitycznych to sytuacja wyjątkowa, ale coraz częstsza. Dla pasażerów oznacza to nagłą zmianę planów i niepewność, szczególnie gdy podróż dotyczy regionów niestabilnych. W takich przypadkach obowiązujące przepisy dają im jednak określone prawa.
Prawa pasażera w sytuacjach zakłóceń z powodu okoliczności nadzwyczajnych:
W przypadku odwołania lotu pasażerowie mają prawo do:
- pełnego zwrotu kosztów biletu (w gotówce lub voucherze),
- bezpłatnej zmiany rezerwacji na inny dostępny lot,
- opieki ze strony przewoźnika (np. wyżywienie, zakwaterowanie, transport),
- odszkodowanie za taki lot nie jest należne
W tym przypadku jednak – ponieważ powodem decyzji są działania wojenne i względy bezpieczeństwa – Wizz Air nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania przewidzianego w rozporządzeniu WE 261/2004. Mimo to linia ma obowiązek zapewnić podróżnym pomoc i opcje zmiany planów.
Komentarz eksperta z AirCashBack
Ekspert ds. praw pasażerów z firmy AirCashBack, komentuje:
– Sytuacja jest bardzo dynamiczna, ale warto pamiętać, iż choćby jeżeli przewoźnik nie musi wypłacać odszkodowania w przypadku zakłóceń spowodowanych siłą wyższą, to przez cały czas musi umożliwić pasażerom wybór między zwrotem kosztów a alternatywnym połączeniem. Wizz Air poinformował, iż oferuje pełny zwrot kosztów lub bezpłatną zmianę rezerwacji – to pozytywny sygnał.
– jeżeli ktoś kupił bilet przez pośrednika, np. biuro podróży lub agregator, powinien skontaktować się bezpośrednio z nimi. AirCashBack może pomóc w ocenie, czy mimo wszystko w danym przypadku należy się dodatkowa odszkodowanie lub zwrot kosztów dodatkowych– np. za inne problemy towarzyszące podróży, jak zagubiony bagaż czy opóźnione przesiadki.
Co robić, jeżeli Twój lot został odwołany
Pasażerowie powinni:
- na bieżąco sprawdzać status lotu na stronie internetowej Wizz Air,
- korzystać z linków przesyłanych przez przewoźnika e-mailem lub SMS-em,
- szybko reagować na możliwości zmiany rezerwacji,
- pamiętać, iż w przypadku zawieszenia lotów z Abu Zabi konieczne może być samodzielne zorganizowanie transportu z obecnego miejsca pobytu.
Źródło: AirCashBack