Władze Krakowa chcą wsparcia z KPO na Strefę Czystego Transportu. List do Ursuli von der Leyen i Donalda Tuska

1 tydzień temu

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski i wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Krakowska Marek Jamborski zwrócili się do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen i premiera RP Donalda Tuska z apelem o wprowadzenie zmian w Krajowym Planie Odbudowy. Miasto chce, by możliwe było sfinansowanie inwestycji kluczowych dla skutecznego wdrożenia Strefy Czystego Transportu (SCT).

Pod listem podpisali się także przedstawiciele gmin należących do Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz Polskiego Alarmu Smogowego. Jak podkreślają sygnatariusze, aktualizacja KPO i zbliżające się wejście w życie krakowskiej strefy czystego transportu to moment, by wrócić do wcześniejszej propozycji wsparcia finansowego miast wprowadzających takie rozwiązania.

– Uważamy, iż aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy i wejście w życie krakowskiej Strefy Czystego Transportu stanowi odpowiedni moment, aby wrócić do tej propozycji – napisali w liście. – Przygotowując się do wdrożenia SCT, samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska zidentyfikowały szereg inwestycji, które mogłyby zostać zrealizowane już w 2026 r. oraz dodatkowe inwestycje planowane do zakończenia do 2028 r.

Wskazano, iż projekty te obejmują m.in. budowę parkingów Park&Ride, rozbudowę infrastruktury rowerowej, zakup niskoemisyjnych autobusów oraz budowę nowych linii tramwajowych. Zdaniem władz Krakowa i partnerów metropolii działania te mają zapewnić mieszkańcom realne i wygodne alternatywy dla codziennego korzystania z samochodów spalinowych, co nie tylko ułatwi wdrożenie SCT, ale również zwiększy jej społeczną akceptację.

Autorzy apelu proszą, by finansowanie inwestycji było możliwe nie tylko ze środków KPO, ale także z innych funduszy krajowych i europejskich. Jak zaznaczają, znaczenie strefy czystego transportu wykracza poza granice Krakowa – ma ona wpływ na krajową politykę transportową i klimatyczną.

„Wdrożenie strefy czystego transportu w Krakowie to istotny element działań na rzecz poprawy jakości powietrza i redukcji emisji w skali całego kraju. Potrzebujemy narzędzi finansowych, które pozwolą te cele skutecznie zrealizować” – podsumowali sygnatariusze listu.

Jarek Strzeboński

Idź do oryginalnego materiału