Ten wydrążany w skale tunel będzie najdłuższy pozamiejskim tunelem w Polsce. W obu jego nawach – w każdym z kierunków ruchu – znajdują się pasy ruchu i dodatkowy pas awaryjny. Między nitkami znajduje dodatkowy przejazd ewakuacyjny. W pobliżu powstało lądowisko dla śmigłowców ratowniczych.
W końcu doczekaliśmy otwarcia ostatniego odcinka trasy S3 pomiędzy Legnicą i granicą państwa w Lubawce. Ma się do wydarzyć około południa. Ta droga ułatwi dojazd z Czech drogą ekspresową S3 do autostrady A4 i dalej na północ do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
W ciągu trasy otwieranego dziś odcinka Bolków – Kamienna Góra, o długości ok. 16,1 km powstały dwa tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków.
Ten najdłuższy pozamiejski tunel składa się z dwóch naw – jedną prowadzi jezdnia w kierunku granicy, drugą – w stronę Legnicy. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, pas awaryjny o szerokości 2,5 m, obustronne chodniki dla obsługi i ewakuacji (1 m szerokości) oraz opaski techniczne (0,5 m). Obie nawy są połączone dziewięcioma przejściami ewakuacyjnymi, rozmieszczonymi co 237,5 m. Osiem z nich stanowi drogę ewakuacyjną dla pieszych, a jeden to przejazd awaryjny zlokalizowany w połowie długości tunelu. Pełni on również funkcję przejścia ewakuacyjnego i jednocześnie jest przeznaczony do działań służb ratowniczych. Jezdnia na wjazdach do tunelu jest… podgrzewana. Ma to zapobiegać jej oblodzeniu.
– Tunel jest w pełni wyposażony w system wentylacji, oświetlenia, monitoringu, wideodetekcji, nagłośnienia i komunikacji radiowej. Posiada także instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, jak również cały szereg zautomatyzowanych systemów mających zapewnić kierowcom zarówno bezpieczeństwo, jak i odpowiedni komfort podróżowania – podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.