Znamy lokalizacje kamer Strefy Czystego Transportu

1 godzina temu

Od stycznia 2026 roku każdy samochód wjeżdżający do Krakowa zostanie zarejestrowany przez kamery. Sieć ponad stu urządzeń rozpoznających tablice rejestracyjne obejmie wszystkie główne wloty do miasta i granice Strefy Czystego Transportu. System, który ma w pełni zautomatyzować kontrolę pojazdów, jest już gotowy – a jego obsługa ruszyła w poniedziałek wraz z uruchomieniem miejskiego portalu SCT.

Kamery będą działać w oparciu o technologię ANPR (Automatic Number Plate Recognition). Każde z urządzeń zainstalowanych na granicach strefy oraz w wybranych punktach miasta – od Balic po Bieżanów, od Skawiny po Nową Hutę – zarejestruje przejazd pojazdu, wykona jego zdjęcie i prześle dane do centralnego systemu. Algorytmy sztucznej inteligencji odczytają tablicę rejestracyjną i porównają numer z bazą pojazdów uprawnionych do poruszania się po Krakowie. Informacje zostaną przekazane do miejskiej hurtowni danych, gdzie będą łączone z danymi z systemu SCT.

Większość kamer ma stanąć przy głównych trasach dojazdowych, a oprócz urządzeń stacjonarnych wprowadzony zostanie także system czterech kamer mobilnych, z których korzystać będą patrole Straży Miejskiej. W kolejnym etapie, zaplanowanym na pierwszy kwartał 2026 roku, strażnicy i policjanci otrzymają aplikację mobilną pozwalającą na weryfikację pojazdów w czasie rzeczywistym – pod warunkiem uzyskania finansowania na ten cel.

Kontrole w obrębie strefy będą prowadzone w trzech trybach: mobilnym, obejmującym patrole poruszające się po obszarze SCT, statycznym – w wyznaczonych punktach granicznych oraz w ramach codziennych kontroli ruchu drogowego. Wszystkie dane z kamer będą przesyłane i przetwarzane w miejskim systemie, który umożliwi automatyczne rozpoznawanie pojazdów i analizę ruchu w mieście.

Równolegle uruchomiono system obsługi mieszkańców. Powstało siedem Punktów Obsługi, gdzie można zgłosić pojazd, złożyć wniosek o nalepkę, opłacić wjazd i odebrać dokumenty. Punkty działają przy ul. Centralnej 53, ul. Reymonta 20, w budynkach Urzędu Miasta przy al. Powstania Warszawskiego 10, ul. Wielickiej 28a i na os. Zgody 2, w terminalu Górka Narodowa P+R oraz w galeriach Bronowice i Serenada. Dwa pierwsze umożliwiają płatności gotówką i kartą, pozostałe pracują w systemie elektronicznym.

System SCT, dostępny pod adresem sct.zdmk.krakow.pl, integruje obsługę wszystkich formalności. Pozwala zgłaszać pojazdy, wnioskować o nalepki, uiszczać opłaty i sprawdzać status uprawnień. Dane wprowadzane przez kierowców są automatycznie łączone z bazą pojazdów zarejestrowanych w Polsce, co eliminuje konieczność składania dodatkowych dokumentów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, samochody osobowe z silnikiem benzynowym muszą spełniać co najmniej normę emisji spalin Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku. Auta z silnikiem Diesla muszą mieć co najmniej normę Euro 6 lub pochodzić z roku 2014 lub nowszego. Dla pojazdów cięższych, powyżej 3,5 tony, obowiązują podobne zasady – samochody benzynowe muszą spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku, natomiast diesle – normę Euro 6 lub rok produkcji 2012 i nowszy. Osoby, które posiadają samochody z polskimi rejestracjami i których pojazdy spełniają powyższe wymagania, nie muszą podejmować żadnych działań. Miasto zapewnia, iż takie auta zostaną automatycznie uznane za uprawnione do poruszania się w strefie.

Idź do oryginalnego materiału