Sześć firm ubiega się o wykonanie – w trybie zaprojektuj i wybuduj – linii kolejowej na odcinku Podłęże-Gdów. Oferty na realizację przedsięwzięcia, dla którego inwestorem są PKP PLK otwarto pod koniec sierpnia. Jednocześnie zapowiedziano spotkanie informacyjne dla mieszkańców gminy Gdów dotyczące historycznej inwestycji.
Spotkanie w Gdowie: harmonogram i odszkodowania
Spotkanie informacyjne dla mieszkańców, organizowane przez Polskie Linie Kolejowe SA oraz gminę Gdów, zaplanowano na środę (10 września) o godz. 18 w Gminnej Hali Sportowej w Gdowie (ul. Szkolna 8).
Inwestor przedstawi mieszkańcom zakładany harmonogramem i planowane etapy przedsięwzięcia. Omówione zostaną również zasady dotyczące ustalania i wypłaty odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone na potrzeby budowy linii kolejowej.
– Będzie także informacja dotycząca procedury ustalania odszkodowania: kto prowadzi postępowanie w sprawie, gdzie i kiedy można zapoznać się z operatem szacunkowym, jakie środki odwoławcze przysługują właścicielowi nieruchomości, w tym w jakich terminach i do kogo można je kierować. Ponadto, zostanie przedstawiona informacja, jaki formularz, kiedy i do kogo należy przekazać w celu wypłaty odszkodowania – podaje Urząd Gminy w Gdowie.
Kolejowa inwestycja w gminie Gdów za miliardy złotych
Ceny ofert złożonych na przetarg na budowę linii kolejowej Podłęże – Gdów wynoszą od 3,18 miliarda złotych do 4,55 miliarda złotych. Oznacza to, iż wszystkie konsorcja wyceniły inwestycję na kwoty wyższe niż ta zabezpieczona na dziś na to zadanie w budżecie PKP PLK (2,89 mld zł). Jednak dwie propozycje przekraczają tę pulę stosunkowo kilka i wszystko wskazuje, iż inwestor będzie dążył do rozstrzygnięcia przetargu.
Oferty na zaprojektowanie i budowę linii kolejowej na odcinku Podłęże-Gdów złożyli
- konsorcjum Budimeksu, Budimeksu Kolejnictwo i Ferrovial Construction – 3,189 mln zł
- konsorcjum Gülermak i Intop Warszawa – wyceniono na 3,265 mld zł
- konsorcjum PORR, PORR BAU i Trakcji System – 3,650 mld zł
- „TMA spółka cywilna”, w skład której wchodzą Torpol, Mostostal Warszawa i Acciona Construccion – 3,870 mld zł
- konsorcjum Przedsiębiorstwa Usług Technicznych “Intercor”, Doğuş İnşaat ve Ticaret i Dogus Construction Poland – 4,393 mld zł
- konsorcjum firm Strabag i Züblin – 4,556 mld zł
Pociągi do Gdowa mają kursować od 2029 roku
„Pociąg do Gdowa” powstanie w ramach budowy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. Na odcinku Podłęże–Gdów zaprojektowano liczne obiekty inżynieryjne, m.in. 34 mosty i wiadukty kolejowe, 33 bezkolizyjne skrzyżowania oraz przeszło 900-metrowy tunel. Nowa linia kolejowa będzie dwutorowa i w pełni zelektryfikowana. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się tam do 160 km/h, a składy towarowe do 120 km/h.
Stacje i przystanki kolejowe przewidziano: w Gdowie (w sąsiedztwie Marszowic, w okolicy hotelu Oriza) oraz Wiatowicach, a także w rejonie Podłęże Balachówka oraz Zagórzu w gminie Niepołomice. Perony mają być w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.
Mniej niż 30 minut – w takim czasie pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa, po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże–Gdów, co jest planowane w drugiej połowie 2029 roku.

wizualizacje: materiały PKP PLK







![Ulica Dobrego Pasterza zamieniła się w plac budowy [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/11/dobrego-pasterza14-1.jpg)








![Poważny wypadek pod Zabielem. Samochód osobowy dachował na trasie do Grucel. Kierowca ranny [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/wypadek_zabiele.jpg)
