Krótszy czas przejazdu, nowoczesne stacje i bezpieczne torowisko – tak będzie wyglądała podróż między Suchą Beskidzką a Żywcem po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 97. Inwestycja za 440 mln zł netto, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy, ma zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku i przynieść pasażerom nową jakość podróżowania w Beskid Żywiecki i pod Tatry.
- „Dzięki inwestycjom pasażerowie zyskają krótszy o blisko pół godziny czas przejazdu, większy komfort i bezpieczeństwo na trasie oraz na stacjach i przystankach” – podkreślają przedstawiciele PLK SA.
Nowe tory, zmodernizowane perony i bezpieczne przejazdy

Prace na odcinku 35 km obejmują rozbiórkę wyeksploatowanych szyn, podkładów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Podtorze zostało wzmocnione, skarpy zabezpieczone, a wzdłuż torów układane są kable teletechniczne dla systemów sterowania ruchem.
Na stacjach Stryszawa, Żywiec Sporysz, Pewel Mała, Pewel Wielka Centrum i Pewel Wielka pojawiły się nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze. Modernizacja uwzględnia potrzeby osób o ograniczonej mobilności, a także poprawia ogólną dostępność i komfort podróżnych.
Mosty, przepusty i wiadukty pod pełnym nadzorem

Nie tylko tory i perony są modernizowane. W ramach projektu przebudowywanych jest 90 przepustów, remontowanych 10 mostów oraz 1 wiadukt. Dzięki tym pracom obiekty będą w pełni bezpieczne i gotowe na sprawne prowadzenie ruchu kolejowego przez kolejne dekady.
Nowa era transportu regionalnego
Po zakończeniu modernizacji podróżni zyskają lepsze możliwości dojazdu do pracy, szkoły czy atrakcji turystycznych. Krótszy czas przejazdu i komfortowe stacje sprawią, iż kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Beskid Żywiecki i okolice Tatr.

Źródło: PKP PLK