Wrocław kontynuuje rozbudowę infrastruktury transportowej, stawiając na wygodne i ekologiczne rozwiązania dla mieszkańców. Już w przyszłym roku kierowcy będą mogli skorzystać z nowego parkingu „Parkuj i jedź” przy stacji kolejowej Wrocław Leśnica. Miasto właśnie wybrało wykonawcę tej inwestycji.
Nowoczesna infrastruktura z myślą o użytkownikach i środowisku
Projekt obejmuje budowę 66 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, w tym trzech przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz dwóch dostosowanych do ładowania samochodów elektrycznych. Zdecydowana większość miejsc zostanie wykonana z płyt ażurowych, co ma umożliwić naturalną retencję wody opadowej i ograniczyć zjawisko betonowania przestrzeni.
Dla rowerzystów przewidziano zadaszoną wiatę typu „bike and ride”, a całość inwestycji uzupełnią chodniki z kostki i nawierzchni mineralno-żywicznej, jezdnie manewrowe oraz energooszczędne oświetlenie LED składające się z 15 lamp. Przestrzeń zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – powstaną schody oraz rampa, a także odwodnienie terenu.
Nie zabraknie również elementów małej architektury – pojawią się ławki i kosze na śmieci, a inwestycję dopełni zieleń. W czterech lokalizacjach w obrębie Leśnicy wykonawca nasadzi 20 drzew, w tym klony, wiśnie ptasie i jarząby pospolite oraz aż 6571 krzewów – głównie śnieguliczek i trzmielin. Łączny koszt inwestycji wynosi 3 360 627,60 zł brutto.
Rozbudowa sieci park and ride we Wrocławiu
Leśnica to tylko jeden z etapów szerszego planu rozbudowy infrastruktury „Parkuj i jedź” w stolicy Dolnego Śląska. Miasto ogłosiło już kolejne przetargi na budowę nowych parkingów w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcy będą odpowiedzialni zarówno za dokumentację projektową, jak i za realizację prac budowlanych.
Nowe parkingi mają powstać w następujących lokalizacjach:
- przy przystanku kolejowym Wrocław Zakrzów – około 50 miejsc postojowych
- przy stacji Wrocław Pracze – około 85 miejsc
- przy przystanku kolejowym Wrocław Wojnów Wschodni – około 60 miejsc
- dwa parkingi przy skrzyżowaniu ulic Wołowskiej i Żmigrodzkiej – łącznie około 160 miejsc
Największym zakresem robót objęta będzie inwestycja przy ul. Wołowskiej i Żmigrodzkiej, co też przekłada się na jej najwyższy koszt.
Wsparcie unijne i harmonogram prac
Na realizację powyższych inwestycji miasto przeznaczyło ponad 17 milionów złotych. Przedsięwzięcia są współfinansowane z Unii Europejskiej w ramach programu „Rozbudowa systemu parkuj i jedź we Wrocławiu – Etap III”.
Zgodnie z założeniami, terminy realizacji poszczególnych zadań – obejmujące przygotowanie projektów i wykonanie prac – wynoszą od 13 do 18 miesięcy od momentu podpisania umów z wykonawcami.
Krok w stronę zrównoważonego transportu
Inwestycje w parkingi przesiadkowe to jeden z filarów strategii zrównoważonego rozwoju komunikacji w mieście. Dzięki nim kierowcy mogą wygodnie przesiąść się do pociągów i transportu zbiorowego, pozostawiając samochody na obrzeżach miasta. To realny sposób na ograniczenie korków, poprawę jakości powietrza i zwiększenie komfortu codziennego poruszania się po Wrocławiu. Leśnica staje się kolejnym krokiem na tej drodze.