Myślą o drugiej linii autobusowej do dworca PKP

slowopodlasia.pl 3 godzin temu
Temat połączenia komunikacyjnego miasta z dworcem PKP w Bedlnie Radzyńskim narodził się wraz z reaktywacją stacji kolejowej Radzyń Podlaski. Kolej do powiatu radzyńskiego wróciła w 2017 roku. Wówczas ruch kolejowy został przekierowany na tory wiodące przez Bedlno Radzyńskie na około 2 lata z linii Warszawa-Lublin, która właśnie zaczynała być modernizowana. Gdy w czerwcu 2017 roku na zmodernizowanym peronie władze lokalnych samorządów witały pierwszy pociąg, słychać było już głosy ekspertów, iż należy zrobić wszystko, by pociągi na stacji w Bedlnie Radzyńskim zatrzymać już na stałe. Stacja funkcjonuje do dziś, a spółki kolejowe mają względem niej plany inwestycyjne. W tym czasie miasto wraz z powiatem doprowadziło wreszcie do połączeni dworca w Bedlnie linią komunikacyjna z Radzyniem Podlaskim i gminą Radzyń. Samorządy mają też nowe plany względem rozwoju połączenia.Dworzec wykluczony komunikacyjneStacja Radzyń Podlaski działając od 2017, była wykluczona komunikacyjnie do tego roku. Samorządom przez 7 kolejnych lat od momentu uruchomienia komunikacji kolejowej z powiatem, nie udawało się stworzyć dogodnych połączeń autobusowych, które łączyłyby stację Radzyń Podlaski z miastem i gminą Radzyń. Próby stworzenia połączeń autobusowych między stacją PKP Radzyń Podlaski a miastem podjęto już chwilę po uruchomieniu stacji. Pod koniec czerwca 2017 roku pilotażowe kursy na tej linii otworzył radzyński PKS. Jednak już kilka dni po uruchomienia linii, spółka nie widziała możliwości kontynuowania działalności na tej trasie. Po 10 dniach decyzja spółki była taka, iż połączeń realizowanych przez PKS na linii Bedlnu dworzec PKP – Radzyń Podlaski DA, nie będzie. Powodem podawanym przez PKS Radzyń Podlaski ,było bardzo niskie zainteresowanie tymi połączeniami, a same kursy generowały bardzo duże koszty.Powiat uzyskał dofinansowanie do utworzenia połączenia autobusowego na linii dworzec PKP – miasto Radzyń Podlaski na 2024. Niestety już pod koniec 2023 roku realizacja tego zadania zapowiadała się na mission impossible. - Nie znalazł się wykonawca na tę linię. Zainteresowani by byli, gdyby w grę wchodziła czterokrotność proponowanej stawki – przyznawał pod koniec grudnia 2023 roku ówczesny wicestarosta Michał Zając.Zmiany przyszły dopiero z początkiem 2025. 2 stycznia w powiecie radzyńskim zaczęła kursowanie linia, która połączyła miejscowości gminy Radzyń, miasto i stację PKP w Bedlnie Radzyńskim. – Na to połączenie czekało wiele osób. Uruchamiamy je we współpracy z powiatem Radzyńskim i gminą Radzyń Podlaski. Dzięki tym połączeniom autobusowym, łączącym gminę i miasto z dworcem PKP wiele osób przestaje być komunikacyjnie wykluczonych – mówił burmistrz Jakub Jakubowski, który będąc wcześniej radnym powiatowym, niejednokrotnie interpelował o utworzenie połączenia ze stacją PKP w Bedlnie.Uruchomili jedną, pracują nad kolejnąNad powołaniem od 2025 linii autobusowej pracowało miasto z powiatem radzyńskim i samorządami gminnymi. Udało się pozyskać dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Operatorem połączenia jest powiat radzyński, który składał na nie wniosek do FRPA w porozumieniu z gminą Radzyń Podlaski i miastem. Linię autobusową obsługuje miejska spółka PKS Radzyń Podlaski. Od 2 stycznia działa połączenie Paszki – Zabiele – Radzyń – Ustrzesz – Białka do Bedlna Radzyńskiego, gdzie znajduje się dworzec PKP. Linia została otwarta wstępnie na rok. – Działamy z nastawieniem utrzymania jej przynajmniej tak długo, jak przyjeżdżać będą do nas pociągi, na razie relacji Warszawa – Radzyń – Warszawa, bo to są te najbardziej istotne dla naszych mieszkańców połączenia – zapewniał tuż przed uruchomieniem linii Jakub Jakubowski.We wrześniu tego roku, podczas obrad rady miasta Radzyń Podlaski, radni podjęli decyzję, by na trasie linii autobusowej jeżdżącej na terenie gminy Radzyń Podlaski i miasta, utworzyć dodatkowe przystanki. Takie były postulaty radzynian, bo i chodzi o przystanki na terenie miasta właśnie, którzy chcieli dodatkowy przystanek przy ul. Wyszyńskiego, gdzie był tylko po jednej stronie, a także przy ul. Warszawskiej na wysokości starej komendy policji i ul. Ostrowieckiej na wysokości bloku Ostrowiecka 30. Teraz przyszedł czas na kolejny krok, bo na początku października przedstawiciele samorządów zaangażowanych w utworzenie linii autobusowej przez miasto i gminie Radzyń do stacji PKP, pochylili się nad planem utworzenia drugiej linii. - W starostwie powiatowym rozmawialiśmy o uruchomieniu drugiej linii, która połączy inny obszar terenu gminy z miastem oraz stacją PKP — tym razem w godzinach dopasowanych do szynobusów z i do Lublina. Pomysł powstał na wniosek mieszkańców, którzy zgłaszali potrzebę komunikacji miasta w tym kierunku w czasie odjazdu szynobusów – poinformował burmistrz Jakubowski.Jak podaj miasto, przez kolejne miesiące tego roku urzędnicy notują stały wzrost liczby pasażerów. – Miesiąc po miesiącu coraz więcej osób korzysta z obecnego połączenia – zapewnia burmistrz. w tej chwili działająca linia jest tak zorganizowana, by autobusy skomunikować z przyjazdami o odjazdami pociągów na trasie do i z Warszawy.CZYTAJ TEŻ:Rowerzysta zderzył się z motocyklistą. Drugi motocykl zjechał do rowu [FILM]Małaszewicze: Kontener z papierosową kontrabandą za ponad 170 tys. złAkademia Bialska otworzyła XXI rok Uniwersytetu Trzeciego Wieku [GALERIA ZDJĘĆ]
Idź do oryginalnego materiału